Boeddhisten beter dan appartementen

02-12-2019 20:48

Parochianen in Afferden blij met nieuwe kerkbestemming.
In het Gelderse Afferden werd de katholieke kerk in 2017 verkocht aan boeddhisten uit Thailand. Parochianen zijn blij met de nieuwe eigenaren. ,,Ze investeren enorm veel tijd en energie in het dorp.’’ Toen de boeddhistische monniken voor het eerst in hun oranje gewaden door het dorp liepen, keken de dorpelingen toch wel even vreemd op. Ook Mark van Dinteren was wel even verbaasd, geeft hij toe. Als vaste klusjesman is hij nauw verbonden met de Sint-Victor en Gezellenkerk in Afferden. Deze kerk werd twee jaar geleden verkocht aan de Dhammikaya-beweging uit Thailand en door de boeddhistische monniken omgebouwd tot een tempel.

Ingeburgerd 
Van Dinteren kwam vaak in de kerk. Hij mist de vieringen en bijeenkomsten wel. Toch is hij ook blij met de nieuwkomers, die volgens hem al goed zijn ingeburgerd: ,,De boeddhisten zijn vriendelijke mensen en al volledig geaccepteerd door de mensen in het dorp. Ik ben blij dat de kerk tenminste nog gebruikt wordt door mensen die er het beste mee voor hebben.” De verkoop van de kerk in Afferden is onderdeel van een langdurig proces van kerksluiting in de parochie H. Franciscus en H. Clara. Alleen de Ewaldenkerk in Druten bleef open, de vier andere dorpskerken zijn inmiddels allemaal aan de eredienst onttrokken.

Initiatieven 
Tijdens het proces van kerksluiting zijn er verschillende initiatieven ingediend door parochianen om de kerken open te houden. Ton Perlo, vice-voorzitter van het parochiebestuur, was medeverantwoordelijk voor de beoordeling van de initiatieven en concludeerde dat ze allen ontoereikend waren: ,,Ze voldeden niet aan de strenge richtlijnen van het bisdom en hadden het financiële plaatje niet rond. Tja, dan kunnen wij weinig doen”. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar voor de Sint Victor en Gezellenkerk verliep stroef. Na een periode van lang wachten kreeg het parochiebestuur uiteindelijk een bod van een partij die wel interesse had in het overnemen van de kerk: de boeddhistische Dhammikaya-beweging uit Thailand.

Spiritueel centrum doorslaggevend 
Dat was een lastige”, geeft Perlo toe. ,,Kerkrichtlijnen laten niet zomaar toe dat andersgelovigen een kerk kunnen kopen.” Hij doelt hier op de richtlijn van de Kerk, dat als een nieuwe religieuze partij het kerkgebouw wil kopen, deze ook lid moet zijn van de Raad van Kerken, een samenwerkingsverband van achttien christelijke genootschappen. Na uitvoerig beraad wist het parochiebestuur toch uiteindelijk het bisdom te overtuigen een uitzondering te maken. Het feit dat het een spiritueel centrum bleef, ook al zou dit een boeddhistisch centrum zijn, was volgens Perlo de doorslaggevende factor. ,,Het blijft een spiritueel gebouw. Het is beter dat er boeddhisten in zitten, dan dat er appartementen in worden gebouwd.”

Ontdekking
Voor luang phi (eerbiedwaardige monnik) Sander Oudenampsen was de kerk een verrassende ontdekking. Als enige Nederlands-sprekende monnik was hij actief betrokken bij de zoektocht naar een goede locatie voor een tempel. Vol trots geeft hij een rondleiding door zijn nieuwe tempel, en toont hij het enorme goudkleurig Boeddha-beeld (,,die wordt straks vervangen door een groter beeld uit Thailand”) en de verschillende schilderijen over het leven van de Boeddha. De locatie van het kerkgebouw is heel geschikt voor een tempel, zegt hij. ,,Wij waren eerst op zoek naar een locatie in Amsterdam. Maar hier is het veel rustiger. Ideaal voor meditatie.”

Boeddhisme geen religie
Op de vraag of het moeilijk was als boeddhistische stroming de kerk te kopen, antwoordt hij: ,,Nee, totaal niet. Ik weet dat het bisdom strikte richtlijnen heeft als het gaat om hergebruik. Wij mochten het kopen omdat volgens hen het boeddhisme officieel geen religie is. Maar dat is, eerlijk gezegd, ook maar een administratieve uitweg geweest. Wij zien het wel als een religie.” Toch is monnik Sander Oudenampsen er wel van overtuigd dat het boeddhisme nauw verbonden is met het christendom, en dus goed aansluit bij de oorspronkelijke functie van het kerkgebouw. ,,Het is allebei gericht op gebed, op meditatie. Dat hoor ik ook terug van de mensen die naar de meditatieavonden komen.”

Gratis introductieavonden
Regelmatig organiseren de boeddhistische monniken gratis introductieavonden in de kerk waar de basisbeginselen van het mediteren wordt uitgelegd. Ook steeds meer dorpelingen wonen deze meditatielessen bij, zegt Oudenampsen, onder wie ,,ook veel mensen die voorheen in de kerk zaten”. Daarnaast komen ook meer oudere mensen uit het dorp naar hem toe met vragen over het leven. Net als de ,,pastorale taak van een katholieke monnik”, ziet hij het ook als zijn taak hier antwoord op te geven en deze mensen les te geven over principes uit het boeddhisme. Hij merkt dat er een honger is naar meer kennis over zingeving. ,,Ik denk dat het boeddhisme hier veel goede antwoorden op kan geven.”

Een opvallende bezoeker van de meditatieavonden is de voormalige pastoor van Afferden en Horssen. Van 2005 tot 2013 was Gerard van Hoof in deze dorpen werkzaam als pastoor, daarna ging hij met emeritaat. Zijn tijd als pastoor was ,,één van de beste tijden van zijn leven.”  Hij herinnert zich dat de gemeenschap in Afferden een kleine, maar levende gemeenschap was: ,,Het was een groep die echt in de kerk geloofde, en er echt wat van wilde maken.” Maar na verschillende discussies met het parochiebestuur en het bisdom, merkte Van Hoof dat parochianen langzaam hun vertrouwen in de kerk begonnen te verliezen. Na de kerksluiting probeerde Van Hoof nog mensen te motiveren mee te gaan naar de kerk in Druten, maar op een gegeven moment lukte dat niet meer.
,,Ik ging alvast naar Druten in de hoop dat mensen mij volgden. Maar dat deden ze niet. Ik ken nog maar twee mensen uit Afferden die in Druten naar de kerk gaan.”

Open en eerlijk
Van Hoof is open en eerlijk over zijn liefde voor het boeddhisme en meditatie. Hij is dan ook blij met de nieuwe invulling van de kerk en dat voormalige kerkgangers er kunnen mediteren. ,,De boeddhisten investeren enorm veel tijd en energie in het dorp, en doen veel moeite om gekend en gezien te worden.”
Parochiaan en klusjesman Mark van Dinteren vindt het geen probleem dat sommige mensen met wie hij naar de kerk ging nu gaan mediteren in de tempel. Toch voelt hij zelf die behoefte niet. Ook hoeft hij niet zo nodig naar de kerk in Druten. Hij komt daarentegen wel nog graag in de Mariakapel op de begraafplaats, een plek die voor hem vertrouwd voelt.

Geloof belijden zonder kerk
Van Dinteren ziet dat de mensen in Afferden hun eigen manier proberen te vinden. Door kaarsjes aan te steken tijdens Allerzielen bijvoorbeeld. ,,De katholieke tradities zullen niet zo snel verdwijnen uit Afferden, hoor”, benadrukt hij geruststellend. ,,Ook als de kerk gesloten is, vinden we wel manieren om ons geloof te belijden. De tradities blijven zeker voortbestaan. Maar dan wel op onze eigen manier.”

Schrijver:  Michiel van de Kamp
Bron:         De Gelderlander 
Sander     Oudenampsen (N.21)

 

 

 Parochianen in Afferden blij met nieuwe kerkbestemming
In het Gelderse Afferden werd de katholieke kerk in 2017 verkocht aan boeddhisten uit Thailand. Parochianen zijn blij met de nieuwe eigenaren. ,,Ze investeren enorm veel tijd en energie in het dorp.’’

Terug

Nieuws

  • 23-10-1950 00:00

    Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw militair

    In de Leidse Courant van 23 okt 1950 staat dat Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw (L.47~) met de Groote Beer teruk kwam uit Nederland Indie. Zij was militair, 2e luitenant, en komt uit Katwijk aan Zee. Bron: Leidse Courant (pagina 2)  

  • 06-10-1950 00:00

    Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw reist met de Groote Beer

    Catharina Oldenampsen van der Zeeuw (L.47)  reisde als militair met de Groote Beer terug naar Amsterdam Code in de lijst: GB1308 Vertrek op 06/10/1950 uit Tandjong Priok (Nederlands Indie), aankomst 29/10/1950 in Amsterdam. Bron: Passagierslijsten repatriëring (1946-1968)

  • 01-01-1949 20:16

    Foto van Riek Oudenampsen te Peele (1949)

    Vav links naar echts: Herman Pieper, Hanna Pieper-Denneboom, Ernst Pieper,  Riek Oldenampsen-te Peele . Riek was de vrouw van Albert Gerrit Johan Oldenampsen (L.79). Riek leeftde van 1917 tot 2006, op de foto was zij dus 32 jaar oud, want de foto stamt uit 1949. Bron:...

  • 01-01-1949 00:00

    Klassenfoto 1948 Roswinkel

    School met den Bijbel Roswinkel Klassenfoto uit 1948. Links staat meester Oudenampsen en rechts meester Willems. Zie verder School Roswinkel    

  • 01-09-1948 00:00

    Docent benoemd in Roswinkel

    Benoemingen Chr. Onderwijs In 1948 werd A.H. Willems uit Roswinkel benoemd tot onderwijzer: Roswinkel (hoofd H. J. Oudenampsen), A. H. Willems uit Roswinkel. Bron: Trouw H.J. Oudenampsen (K.51), zie verder school Roswinkel    

  • 09-07-1946 20:00

    Hendrik Oldenampsen (L.50) politieman en verzetsman

    Hendrik Oldenampsen (L.50) politieman en verzetsman. Zijn verzetswerk word beschreven in het boek: 'Handhaven onder de nieuwe orde: de politieke geschiedenis van de Rotterdamse politie tijdens de Tweede Wereldoorlog', Auteur F.A.M. van Riet , Uitgave: Instituut voor Cultuur en Geschiedenis (ICG),...

  • 01-01-1946 00:00

    School met den Bijbel in Roswinkel bestaat 25 jaar

    'School met den Bijbel' in Roswinkel bestaat 25 jaar School bestaat 25 jaar, op foto Bertus Oudenampsen (L.40), 12 jaar oud. Zie verder School Roswinkel    

  • 04-06-1945 18:01

    Geboortebericht Gerdie Oudenampsen

    Geboortebericht Gerdie Oudenampsen (M.81) BronL www.delpher.nl

  • 11-04-1945 00:00

    Bombardement op spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg

    Bombardement op spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg (woensdag 11 april 1945) De omgeving van de spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg kreeg opnieuw een bombardement van splinterbommen te verduren. Een van de bommen kwam rond 18.00 uur terecht in de kelder van een boerderij aan de Noord...

  • 19-12-1943 15:45

    Jan Bertus Oudenampsen overleden

    Jan Bertus Oudenampsen overleden (K.52).

<< 36 | 37 | 38 | 39 | 40 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode