Een pastor naast je bed

09-09-2020 07:40

Geestelijke zorg overstijgt religie. ‘’Ik geloof niet in God’ is voor mij het begin van een gesprek’

Patiënten waarderen een gesprek met een geestelijk verzorger ook als die een andere religieuze achtergrond heeft dan zijzelf, blijkt uit het promotieonderzoek van Anke Liefbroer. ‘Het gaat aan het ziekenbed vaker niet over geloof dan wel.’

Bram Oudenampsen: ‘Mensen hebben minder behoefte aan zingeving en troost vanuit een religie.’

Amsterdam
Als hij aan het begin van zijn werkdag in het VUmc met de lift naar boven gaat, is zijn drijfveer: ik laat je niet alleen. Geestelijk verzorger Bram Oudenampsen is opgeleid als protestants geestelijk verzorger, maar het religieuze element is niet opvallend aanwezig in zijn werk. Heel goed luisteren en reflecterende vragen stellen, dat doet hij vooral. En gewoon naast iemands bed zitten, als die crepeert van de pijn. Oudenampsen en tientallen collega’s én patiënten zijn het onderwerp van het proefschrift van Anke Liefbroer. Ze deed onderzoek naar levensbeschouwelijke verschillen in de geestelijke verzorging. Vandaag promoveert ze aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

drie taken
‘Een geestelijk verzorger heeft drie rollen’, vertelt Liefbroer. ‘Hij of zij is een geestelijke, uitgezonden vanuit een bepaalde traditie, met bijbehorende taal en rituelen. Hij of zij is in de tweede plaats een hulpverlener, die gesprekstechnieken onder de knie heeft. Daarmee kan de geestelijk verzorger de patiënt inzichten geven die kunnen helpen of troosten. En, anders dan andere professionals, is de geestelijk verzorger ook een naaste, een medemens. Iemand die tijd heeft om naast een bed of tegenover iemand te zitten.’

Liefbroer concludeert dat de nadruk in een geseculariseerde samenleving vooral op de laatste twee rollen ligt. Of de geestelijk verzorger en degene tegenover hem of haar eenzelfde religieuze achtergrond hebben, speelt nauwelijks een rol, concludeert ze. Oudenampsen herkent zich ook vooral in de laatste twee rollen. ‘Maar zelden komt het religieuze aspect aan bod’, vertelt hij. ‘Onlangs heb ik op verzoek van de ouders een baby gedoopt, vlak voordat het kindje hier in het ziekenhuis overleed. Het aantal dopen en ziekenzalvingen noteren we als geestelijk verzorgers in het VUmc in een boekje. Als ik daar doorheen blader, zie ik dat deze rituelen door de jaren heen sterk afnemen.’

weinig geloofsvragen
Een van haar ‘spannendste ontdekkingen’ is volgens Liefbroer dat cliënten een gesprek met een geestelijk verzorger met een andere religieuze achtergrond net zo waarderen als gesprekken met een geestelijk verzorger met eenzelfde achtergrond. ‘Ook opvallend is dat deze cliënten soms wel het gevoel hebben dat zij eenzelfde levensovertuiging hebben als de geestelijk verzorger, ook al liggen de feitelijke religieuze achtergronden uit elkaar. Voelen ze een verschil, dan waarderen ze het gesprek minder.’ Liefbroer meent dat het gevoel gelijkgestemden te zijn, is te verklaren doordat gesprekken weinig over geloofsvragen en -tradities gaan. Uit de ruim tweehonderd vragenlijsten die cliënten invulden, blijkt dat de gesprekken met de geestelijk verzorger vooral gaan over familie en vrienden, het levensverhaal van de cliënt en allerhande onderwerpen die de persoon bezig hielden. ‘Mensen zijn vaak niet meer gebonden aan een geloofstraditie, maar vormen hun eigen zingevingspalet. De geestelijk verzorger sluit daarop aan door de levensbeschouwing te bevragen en zo inzichten naar boven te halen.’
Oudenampsen beaamt dat. ‘Mensen hebben minder behoefte aan zingeving en troost vanuit een religie.’ ‘Ik geloof niet in God, ik geloof in mezelf’, hoorde hij een jonge vrouw vanuit het ziekbed zeggen. ‘Dan ga ik daar niet tegenin, het is voor mij het begin van het gesprek. Patiënten liggen daar kwetsbaar en vol onzekerheid. aar moet ik voorzichtig mee omgaan.’ Oudenampsen sluit aan bij het levensverhaal van de patiënten. Uit wie of wat haal jij kracht om het vol te houden, is een van zijn centrale vragen. ‘Ik sta er versteld van hoe vaak dat een huisdier blijkt te zijn.’ Ook vertelde hij een boeddhistische patiënt met grote waarom-vragen een metafoor uit diens eigen traditie. ‘Tijdens mijn opleiding heb ik een boeddhistische medestudent dit verhaal over omgaan met lijden eens horen vertellen. Ik zou ook met het bijbelverhaal over Job kunnen aankomen, maar dit is herkenbaar voor deze man.’ Bruggen slaan tussen verschillende levensbeschouwingen doet niet elke geestelijke verzorger. ‘Geestelijk verzorgers in bijvoorbeeld gevangenissen hebben meer een “particularistische visie”’, vertelt Liefbroer. ‘Dat komt wellicht doordat zij worden aangenomen om vanuit hun specifieke levensbeschouwing zorg te bieden in de gevangenis.’ Werken geestelijk verzorgers met een gemengde doelgroep, zoals bij defensie tijdens een langdurige missie, dan gaat dat vaak samen met een bredere werkvisie. Uit het onderzoek van Liefbroer blijkt ook dat hoe hoger mensen zijn opgeleid, hoe meer ze de gesprekken met de geestelijk verzorger waarderen. ‘Oftewel, lager opgeleiden waarderen de gesprekken minder. Liefbroer: ‘Een verklaring kan zijn dat sommige mensen minder makkelijk praten over existentiële vragen.’ Hoe kunnen geestelijk verzorgers aansluiten bij hen? Daar ligt voor haar een vervolgvraag.

Bron: ND
Tekst: Ilona de Lange
Foto: Jeroen Jumelet
Bram Oudenampsen (N.31)

 

Terug

Nieuws

  • 20-06-2015 22:47

    Oudenampsen, moeilijke naam?

    234 verschrijvingen van de naam Oudenampsen Zo heten wij, maar voor velen is het soms moeilijk om te schrijven, getuige deze gealfabetiseerde lijst van fout geschreven namen die Albert Oudenampsen (L.22) en zijn dochter Margreet Oudenampsen (M.25) sinds december 1981 hebben verzameld, deze eerste...

  • 20-06-2015 21:06

    Oudenampsen in Duitsland

    Oudenampsen in Duitsland De familienaam Oldenampsen komt in Australie/Nieuw-Zeeland en in Nederland voor. De naam Oudenampsen komt in Nederland, Canada, en in Duitsland voor. Zie voor de Duitse tak onderstaand schema uit 2008. (Overgenomenvan Hans Tijssen).    

  • 20-06-2015 20:55

    Ontstaan van de naam Oudenampsen

    De naam Oudenampsen / Oldenampsen De naam Oldenampsen vindt zijn oorsprong doordat de bewoners rond het kasteel Ampsen die naam hanteerden. Ook wordt de naam Nijeampsen gehanteerd. Van oorsprong is het de naam Oldenampsen die later bij bepaalde personen overgaat in Oudenampsen.  Hans...

  • 20-06-2015 20:38

    Marc Oudenampsen (N.07) in de Gelderlander

    Directeur (Marc): 'Directeur is niet iets wat je op school leert' Ludo Groenewegen (links) met Marc Oudenampsen van Holga Metaal in Doetinchem. DOETINCHEM - Het leek hem wel iets: directeur zijn voor een dag. Dus meldde Ludo Groenewegen (18) uit Doetinchem zich aan voor het project...

  • 19-06-2015 22:38

    Openstaande vragen

    Op dit moment heb ik een aantal openstaande vragen. Wie kan me hierbij helpen? Ga naar de openstaande vragen toe.  

  • 15-06-2015 18:03

    Kijkje in kasteel Ampsen

    Ampsen... Het kasteel staat al een tijd te huur. Als je een keer binnen wilt kijken heb je nu de kans, klik op de foto en bekijk het kasteel:  Ga naar artikel.

  • 14-06-2015 19:00

    Hoe oud ben je precies?

    Aantal jaren weet iedereen wel, maar hoeveel maanden en dagen ben je oud? Open Excel-bestand met een berekening (klik op onderstaande afbeelding):  

  • 12-06-2015 20:35

    Waar wonen de Oldenampsen's in Nederland?

    Op www.meertens.knaw.nl kun je zien waar een achternaam voorkwam in 2007 in Nederland.   Ik heb dat gedaan voor  'Oldenampsen', zo ziet dit er op de kaart uit:    In 1947 waren er 51 vermeldingen. In 2007 waren er 29 vermeldingen. Dat is een afname van 43,1% in 60...

  • 12-06-2015 20:28

    Waar wonen de Oudenampsen's in Nederland?

    Op www.meertens.knaw.nl kun je zien waar een achternaam voorkwam in 2007 in Nederland.   Ik heb dat gedaan voor  'Ouden a mpsen', zo ziet dit er op de kaart uit: In 1947 waren er 154 vermeldingen. In 2007 waren er 224 vermeldingen.   De grootste naam dichtheid is...

  • 12-06-2015 19:11

    Eerste vermelding familienaam in 1584

    1584 eerste vermelding De eerste vermelding van onze familie naam is te vinden in het doopboek van Lochem als Hermen op den Olden Amssen (A.1) in 1584 zijn eerste zoon Steven laat dopen. Letterlijk staat er: 13.09.1584 gedoopt Hermen op den Olden Amssen syn kyndt STEVEN. Zie...

<< 19 | 20 | 21 | 22 | 23 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode