Genealogie en internet - mijn ervaringen

01-03-2000 00:00

Hollands Noorderkwartier
Jaargang 14, Nummer 1,  maart 2000
Bron: ontdekjouwverhaal.nl (pagina 14, 15).

Sinds medio 1998 heb ik een eigen home-page op het internet. Hierop zijn een achttal verwantschappen tussen voorouders en mijzelf weergegeven. Toen dit klaa r was heb ik dit aan de N.G.V opgegeven waama ik op hun lijst werd venneld. Vervolgens heb ik op Geneanet mijn 'gedcom' bestand ingelezen. Tenslotte heb ik mijn naam op de 'Gelderland-page' bijgeschreven.
Wat heb je er aan en wat moet je er mee was de gedachte in het begin. Maar dat veranderde snel omdat ik werd geholpen door de eerder genoemde vennel­ dingen en doordat zoekmachines kennelijk kans zien dit op te pikken. Van vele kanten, zelfs Amerika en Canada maar veelal vanuit Nederland ontving ik mailtjes met 'ik heb je naam op het internet gevonden en /of je home-page bezocht en kun je me meer vertellen over deze of gene'.
ln een aantal gevallen lukte dit niet omdat er geen verwantschap was, maar soms ook wel en zodoende ben ik met volgende bloedverwanten in contact gekomen wat wederzijds een verrassing was.
Een neef in de 5e graad wonende in Zuidhorn (Gr) (Woont dicht bij Rijksar­chief Groningen, spit daar vaak en grondig)
Een nicht in de 5e graad wonende in Pijnacker (Zh) (Verzamelt oude fonts, erg Jeuk voor fraaie opmaak)
Een neef in de 5e graad wonende in Nieuw Weerdinge (Dr) (Heeft foto's van mijn  bet-overgrootmoeder)
Een nicht in 6e graad wonende in Canada en haar naam is Jeannette.

Een Jeannette Oudenampsen die in Winnipeg (Manitoba) Canada woont en werkt. Zij vond mijn naam zoals ze meldde op het internet en of ze mij helpen kon met het uitbouwen van de familiestamboom? (d.d. 31 januari 1999) Maar ik had al een nichtje in Canada (Ontario) met de naam Janette Oudenampsen. (Dochter van mijn geëmigreerde broer). Jeannette vroeg mij dus om samen een boompje op te zetten waa rop ik meteen een 'ja dat doen we' terug mailde. Dus zij aan het werk om een begin te maken. Zij schreef brieven aan haar ouders, tante en nicht, allen woonachtig in Nederland, met de vraag om gegevens. De antwoorden gingen per brief naar Winnipeg en per mail terug naar Heerhugowaard waar ze in een genealogie programma werden ingevoerd en het resultaat werd weer terug gemaild ais melding van de voortgang. Met een puzzelstukje dat ik al een hele tijd had liggen en tenslotte nog een aanvulling van mijn neef (7e graad) uit Apeldoorn kon haar tak in oktober 1999 worden gekoppeld aan onze gemeenschappelijk voorouder Harmen Oldenampsen (* 1703).
Zie bijgaand schema. Ook een in Nederland wonend nichtje met de naam Jeannette kon worden toegevoegd. (Niet allen helemaal gelijk geschreven wel dezelfde uitspraak).  En nu mailt Jeannette (Manitoba) met Janette (Ontario).
Tot zover mijn ervaring met het internet dat door mij niet als een plaag wordt opgevat.

J.B. Oudenampsen (L.40)


Jeannette Oudenampsen     Janette Oudenampsen Jeannette Oudenampsen
1959     1965 1944
M.50 M.57 M.30


 

Terug

Nieuws

  • 25-03-2024 06:49

    De Gekleurde Zanger huldigt prijswinnaars

    LOCHEM - Leden van de Lochemse vogelvereniging De Gekleurde Zanger - C.L.W. Noorduyn hebben wederom goede prestaties geleverd bij zowel nationale als internationale vogelshows. De club heeft nu enkele wereldkampioenen en Nederlandse kampioenen in de gelederen. De prijswinnaars: (vlnr) Arjan...

  • 26-02-2024 00:00

    Gerda maakt kleurboeken voor mensen met dementie

    'Juist die veelkleurigheid is zo mooi!' Gerda Hiemstra (57) uit Ureterp maakt en verkoopt kleurboeken voor mensen met dementie. De kleurplaten zijn eenvoudig en zorgen voor herkenning. ,,Mijn tante zag de Gouden Koets en zei: ‘O, daar heb ik ook in gezeten.’ Dat was natuurlijk niet zo, maar je...

  • 06-02-2024 00:00

    Henk Oudenampsen overleden

    Henk Oudenampsen (L.76) Bron: Mensenlinq en Tubantia

  • 02-01-2024 20:00

    Jan Oudenampsen (Ballonvaarder) te horen in Langs de lijn en omstreken (radio)

    Op de Olympische Spelen van 1900 was ballonvaren nog een officiële sport. De Olympische Spelen keren dit jaar terug naar Parijs. De Franse hoofdstad mocht het evenement in 1900 voor het eerst organiseren. Het waren bijzondere Spelen met een reeks bijzondere sporten, die daarna weer snel van de...

  • 15-12-2023 18:00

    Janna Oudenampsen-Roeterdink overleden

    Janna Oudenampsen-Roeterdink overleden. Zij was echtgenote van Willem Oudenampsen (M.06)

  • 02-10-2023 20:00

    Roland Oldenampsen overleden

    Pastor Roland Oldenampsen (M.111) overleden. Te Nijmegen is op 29 september in de Heer overleden de zeereerwaarde heer Roland Oldenampsen, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Klagebach (Dld.) op 11 december 1949. Na zijn priesterwijding op 15 juni 1991 werd hij benoemd...

  • 21-08-2023 20:00

    Je bent de droom van vele voorouders.

    Om geboren te worden had je nodig: 2 ouders 4 grootouders 8 overgrootouders 16 betovergrootouders, of tweede graads overgrootouders  32 derde graads overgrootouders 64 vierde graads overgrootouders 128 vijfde graads overgrootouders 256 zesde graads overgrootouders 512 zevende graads...

  • 02-07-2023 20:32

    Arie Oudenampsen overleden

    Arend Willem (Adrie) Oudenampsen (M.15)  Bron: Mensenlinq

  • 16-06-2023 00:00

    Jan Oldenampsen overleden

    Jan Oldenampsen (M.105) overleden. Bron: Tubantia en of Mensenlinq

  • 04-06-2023 10:00

    Eva genomineerd voor Nederlandse Portretprijs

    Wie wint de Nederlandse portretprijs?  ,,We wisten van elkaar niet dat we meededen. En toen werden we ook nog alle drie geselecteerd’’, vertelt Eva Ouden Ampsen uit Lutjegast enthousiast. Ze stuurde dit jaar voor het eerst een schilderij in. Vlinders om mijn hoofd heet het, en het is een...

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Maak een gratis websiteWebnode