Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 06-07-2024 08:40

    Met stipjes brengt Eva Oudenampsen kunst tot leven

    ‘Al van kinds af aan ben ik bezig met ‘maken’’ Met stipjes brengt Eva Oudenampsen kunst tot leven LUTJEGAST - Al bij aankomst in Lutjegast is het duidelijk waar het atelier van beeldend kunstenaar Eva Oudenampsen zich bevindt. Een standbeeld van een Romeinse vrouw met een felrode toga staat...

  • 04-07-2024 15:05

    Proefschrift van Jessica Oudenampsen

    ‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’ 4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de...

  • 03-07-2024 12:39

    Just Keep Movin

    Annemarie - mijn verhaal Klik op afbeelding om naar haar website te gaan. Ik weet als geen ander hoe het voelt om niet lekker in je vel te zitten en de controle over je lichaam kwijt te raken. Als kind zat ik altijd boven de groeicurve op de basisschool, een stevig kind zoals ze dan zeggen. Ik ben...

  • 02-07-2024 06:30

    Toneelstuk ‘King Lear’ bij Kasteel Landgoed Ampsen

    Het toneelstuk ‘King Lear’, opgevoerd bij het sfeervolle Kasteel Landgoed Ampsen, is een diepgaande verkenning van thema’s als macht, verraad, en de complexiteit van menselijke relaties. Shakespeare’s meesterwerk, vertolkt door de King’s Men, brengt een verhaal dat zelfs na eeuwen nog steeds...

  • 27-06-2024 12:21

    Vergeten olympische sport: de ballonvaart

    Bij de Olympische Spelen in Parijs zijn 32 sporten te zien. Er komen regelmatig nieuwe sporten bij, maar er is ook een aantal sporten uit het collectieve geheugen verdwenen. Daarom was er wekelijks aandacht voor een vergeten olympische sport. Vandaag de laatste: ballonvaren. "Ballonvaren is...

  • 22-06-2024 12:47

    Jarl Oudenampsen op Oerol Festival

    Kings of Sleaze presenteert debuutsingle ‘Slow Mind’ op Oerolfestival Klik op afbeelding om naar website te gaan. Het was een mooie en bijzondere week voor ons. Uitgenodigd om twee keer te spelen op het beroemde Oerolfestival op Terschelling en onze eerste single 'Slow Mind' gepresenteerd! De...

  • 28-05-2024 06:32

    Aftrap opening seizoen Kollumer museum

    KOLLUM – Zaterdag 25 mei om 15.00 uur heeft het Kollumer museum het seizoen 2024 afgetrapt met de opening van de seizoen expositie voor dit jaar. Een aantal van de werken die de bekende Burumer schilder Aafke Holman heeft nagelaten zal getoond worden in gebouw Oostenburg. Onder het toeziend oog...

  • 22-05-2024 06:42

    Henk Oudenampsen (M.35) overleden

    LAREN/LOCHEM – Oud-wethouder H.J. (Henk) Oudenampsen is afgelopen zaterdag – 18 mei – op 82-jarige leeftijd overleden. Hij was 12 jaar wethouder voor Gemeentebelangen (GB) in de periode van 1990-2002. Hij was de eerste wethouder voor zijn partij. GB deed in 1990 voor het eerst als zelfstandige...

  • 20-05-2024 06:59

    Kasteel Ampsen bij Lochem

    Dit is een van de mooiste en onbekendste kastelen van de Achterhoek LOCHEM - Wie honderd jaar geleden een boek kocht over kastelen in Nederland had grote kans dat een foto van Ampsen op de cover prijkte. Het landgoed bij Lochem had grote landelijke bekendheid. Dat had waarschijnlijk ook te maken...

  • 18-05-2024 00:00

    Hendrik Oudenampsen overleden

    Hendrik Oudenampsen (M.35) Bron Mensenlinq. Zie ook artikel in Lochems Nieuws.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode