Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 22-10-2025 18:57

    Merijn Oudenampsen over de aanval op de ‘linkse elite’

    De Groene Amsterdammer Het idee dat er een linkse elite is die de instituties domineert, blijft rondzingen in politiek en media. Het idee stamt uit de jaren negentig en deed verrassend genoeg opgeld tijdens de neergang van links. Geschreven en zelf voorgelezen door Merijn Oudenampsen. Productie:...

  • 09-09-2025 20:41

    Laren krijgt in 2026 alsnog NK Tijdrijden

    Henk Oudenampsen (in het geel), namens Wielergroep Laren en Joost Troost (in het blauw) namens LWC de Paaschberg te zien. LAREN - Het Nederlands Kampioenschap Tijdrijden 2026 komt naar Laren. Daarmee krijgt het dorp alsnog de eer om het prestigieuze wielerevenement te organiseren, nadat een...

  • 07-08-2025 13:17

    Oudenampsen moeilijke naam? (vervolg)

    239 verschrijvingen van de naam Oudenampsen Met de inbreng van Henk Jan Oudenampsen (M.41) en  Bram Oudenampsen (N.31) en door het verwijderen van een paar dubbelingen, komt het niewe aantal verschrijvingen op 239. Zie vorige bericht van 20-06-2015. Nieuwe varianten zijn:...

  • 07-07-2025 20:27

    Culemborg bruist door Toffeldagen

    CULEMBORG  Dick Oudenampsen over de Toffeldagen Muziekpodia, poëzieplein en dansen in het theater, het kan allemaal tijdens de Toffeldagen op 12 en 13 juli in Culemborg. In het SRC TV Magazine legt Dick Oudenampsen uit dat een Toffel een tafel is. Het oorspronkelijke idee van de Toffeldagen...

  • 09-06-2025 16:18

    95-jarige Jannie Oudenampsen exposeert in De Werf

    Jannie (r) en Mimie voor een van Jannies schilderijen. Foto: Rob Weeber NEEDE – Je bent nooit te oud om te leren, dat bewijst Jannie Oudenampsen (95) uit Neede wel. De geboren Larense (Gld.) gaf zich in 2003 op voor schilderles bij Anneke ten Vregelaar uit. Sindsdien bezoekt ze met samen met...

  • 10-04-2025 17:44

    Bewegend leren met juf Annemiek

    In corona tijd maakt juf Annemiek een aantal video's. Ze staan op YouTube, en ze zijn nog steeds te zien! Klik op onderstaande link! Annemiek Oudenampsen - YouTube O.02 Annemiek Oudenampsen    

  • 01-04-2025 19:52

    Spinningclinic voor Alpe d’HuZes

    LAREN - Afgelopen woensdag 26 maart stond de Fitness Factory in het teken van een bijzondere spinningclinic, georganiseerd ter ondersteuning van de Alpe d’HuZes. Onder leiding van Henk Oudenampsen werd er fanatiek getrapt in twee sessies, om 19.00 en 20.00 uur. Beide keren zat de zaal gezellig vol...

  • 31-03-2025 20:33

    Jaarlijkse Fokveeshow Lochem

    BARCHEM - De traditie van de fokkerij binnen het rundveehouderijbedrijf van de familie Harkink-Sleumer op boerderij ‘t Bosman gaat al generatie op generatie terug naar de jaren zestig van de vorige eeuw. De Barchemse familie is dan ook al vele jaren van de partij tijdens de jaarlijkse Fokveeshow...

  • 23-02-2025 18:39

    Jenny Oudenampsen-Beltman overleden

    Jenny Beltman, de vrouw van Lambertus Oudenampsen (L.01).

  • 17-01-2025 10:51

    Goorse band Kings of Sleaze lanceert tweede single

    De Goorse band Kings of Sleaze heeft vandaag de tweede single gelanceerd. ‘Stand Your Ground’ is via diverse streamings-diensten zoals Spotify te beluisteren en wordt vanavond in het Enschedese muziekcafé Rocks officieel ten doop gehouden. Stand Your Ground, dat op Spotify al goed beluisterd...

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode