Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 10-11-2017 13:39

    Tekort aan studieplekken in medische faculteit voorlopig niet opgelost

    Vervolg op bericht van 7-1-2017 (lees verder). De medische faculteit kampt al jaren met een tekort aan studiefaciliteiten, zo bleek eerder uit de Nationale Studenten Enquête die elk jaar werd gehouden onder studenten. Om de broodnodige studieplekken en stopcontacten te verzorgen is er een flinke...

  • 07-11-2017 15:04

    Geen zicht op verbetering studiecentrum medische faculteit

    Studiecentrum medische faculteit barst uit zijn voegen. Foto: Bert Beelen Bestuurders, sta op om het verwaarloosde studiecentrum van de medische faculteit op te knappen. Gisteren boog de universitaire medezeggenschap zich over de oproep van medische studenten, zonder een stap verder te komen. ‘De...

  • 21-09-2017 21:44

    Lotgenoten na dramatische gebeurtenis ...

    Bijna iedereen die kampt met groot verlies, een ziekte of een beperking, heeft baat bij lotgenotengesprekken, zegt Dick Oudenampsen (M.38). Hij deed onderzoek naar het effect van lotgenotencontact, onder andere bij mensen met een spierziekte. "Er werd in de zorg altijd schamper gedaan over dit...

  • 01-08-2017 16:40

    Yogadocente Karin Oldenampsen

    Yogadocente Karin Oldenampsen: ‘Tijdens een reis door India kwam ik in aanraking met meditatie. Dat veranderde mijn leven. Ineens wist ik dat er een weg was om meer zicht én grip te krijgen op de werking van mijn geest. Drie jaar geleden kreeg ik de behoefte om me meer in yoga te gaan verdiepen en...

  • 14-07-2017 22:03

    Merijn Oudenampsen over waarom je moet durven dromen

    De Figurant is een kersverse online talkshow gemaakt door mensen die – bijna – geen tv meer kijken. En als je de talkshow bekijkt weet je waarom want terwijl de tv sinds de opkomst van RTL Boulevard vooral schittert in het kleine denken en zucht naar trivialiteiten, willen de makers van De...

  • 12-07-2017 23:05

    Albert Oudenampsen 90 jaar

    Albert Oudenampsen (L.22) is vandaag 90 geworden en hij heeft een mooi feestje gegeven met familie en vrienden. Albert (Ap) Albert en Bep Albert, Bep, en hun kinderen Albert (M.24) en Margreet (M.25).    

  • 24-06-2017 09:14

    Adelaide Marie geboren

    Winnipeg, Canada, Op 24 juni 2017 is in het gezin van Cameron (N.85) en Kristi Lee Oudenampsen een dochter geboren. Haar naam is Adelaide Marie Oudenampsen (O.50).   

  • 31-05-2017 16:49

    Hasselter schooljeugd beweegt dankzij Cruyff

    Dankzij de Johan Cruyff Foundation kunnen de leerlingen van christelijke basisschool Het Anker in Hasselt naar hartenlust bewegen en spelen. Met hulp van de foundation is er bij de school een Schoolplein14 aangelegd. De naam verwijst naar het rugnummer van de legendarische voetballer van Ajax,...

  • 27-05-2017 19:20

    Hendrik Willem (Henk) Oudenampsen overleden

    Hendrik Willem (Henk) Oudenampsen (M.12) is overleden op de leeftijd van 69 jaar. Bron: www.mensenlinq.nl    

  • 04-05-2017 00:00

    Atelierroute en expositie ‘Ingewikkeld’ in Nuis

    Deze keer wordt in de verschillende ateliers de laatste hand gelegd aan kunstwerken voor de expositie ‘Ingewikkeld.’ Deze expositie wordt in het laatste weekend van mei en het eerste weekend van juni gehouden in Grond, een verbouwde boerderij in Nuis aan de Lietsweg 6. Dan krijgen bezoekers...

<< 11 | 12 | 13 | 14 | 15 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode