Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 27-10-2016 19:57

    Griezeltuin in de Wielewaalstraat

    GRIEZELTUIN IN DE WIELEWAALSTRAAT Het is, zeker als de duisternis is ingetreden, een angstaanjagend gezicht. De tuin van de familie Oudenampsen in de Goorse Wielewaalstraat is volledig ‘gepimpt’ in Halloween-stijl. Het griezelfeest dat is overgewaaid vanuit Amerika, wint ook in Goor aan...

  • 26-10-2016 18:00

    'Bij Buijs' overgenomen door Berna Oudenampsen

    'BieninHuis' gaat verder als interieurstyliste Albien en Berna. Foto Pr. Het pand van 'Bien in huis' aan de Albert Hahnweg 28 heeft binnenkort niet één maar twee ingangen. Eén entree is voor de winkel en het andere leidt naar de nieuwe werkruimte van Albien Buijs. Lochem - De winkel aan de Albert...

  • 08-10-2016 22:23

    Frederika Johanna (Rie) Doek-Oldenampsen overleden

    Frederika Johanna (Rie) Doek-Oldenampsen (M.102) overleden op 77 jarige leeftijd. Bron: Mensenlinq.nl

  • 06-10-2016 19:15

    Fleur Oudenampsen backend developer bij Trimm

    Fleur Oudenampsen (N.56) Backend developer bij Trimm Ooit al eens afgevraagd hoe het is om te werken bij TRIMM?  Klik op bovenstaande afbeelding en bekijk de video. Fleur werd een dag door camera’s gevolgd om je een kijkje in de keuken bij TRIMM te geven! trimm.nl

  • 16-09-2016 12:03

    Abraham voor Gerbert

    17 september 2016  Abraham voor Gerbert Oudenampsen De altijd goedlachse Gerbert Oudenampsen (N.57) deelde gisteren, samen met de familie en vrienden, de feestvreugde met Abraham nu hij ook is toegetreden tot de club van vijftig. Gerbert geniet vooral bekendheid als fanatieke deelnemer...

  • 11-09-2016 12:10

    Merijn Oudenampsen in Buitenhof

    'De paradox van de vrijheid' --- Minister Edith Schippers gooide deze week de knuppel in het hoenderhok. In haar HJ Schoo-lezing waarschuwt ze voor de dreiging van de politieke islam, voor de kloof tussen diegenen die normen en waarden delen en diegenen die zich daarvan afkeren. We moeten de...

  • 06-09-2016 12:21

    Eva Ouden Ampsen in Doe Museum Veendam

    VEENDAM – Het werk van Eva Ouden Ampsen heeft een onmiskenbare eigen stijl. Decoratief met Japanse elementen en referenties naar de Oostenrijkse kunstenaar Gustav Klimt. Het Doe Museum in Veendam is ontzettend blij dat Eva haar prachtige werk, waar per object soms wel een jaar aan is gewerkt, voor...

  • 30-08-2016 18:00

    Open Atelier Eva Ouden Ampsen

    Eva Ouden Ampsen (M.42) is beeldend kunstenaar, ze woont en werkt in een voormalige pastorie gelegen in het Groninger Westerkwartier. Zondag 4 september a.s. OPEN ATELIER 12.00 - 17.00 u. welkom! Haar website is vernieuwd, kijk hier.

  • 21-08-2016 12:13

    Wim en Aaf Oudenampsen 60 jaar samen

    Op zondag 21 augustus hebben Wim (L.36) en Aaf gevierd dat ze 60 jaar samen zijn. Hartelijk gefeliciteerd!! 

  • 25-07-2016 19:29

    Kuieren over Ampsen

    Kuieren over Ampsen, Wandeltocht Wanneer? Woensdag     3 augustus 2016 van 13:30 tot 16:30 uur Vrijdag         12 augustus 2016 van 13:30 tot 16:30 uur Contactgegevens De Exelse Molen Oude Lochemseweg 4 7245 VJ Laren...

<< 13 | 14 | 15 | 16 | 17 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode