Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 16-07-2016 19:36

    Het eerste openluchtspel van de Laornse Spöllers

    In editie nummer 4 van Laren! Magazine stond een interview met de bestuursleden van de Laornse Spollers. Hierin vertelde zij meer over het aankomende openluchtspel. Lees hier het gehele interview. Liever de digitale versie bekijken van het magazine? Klik dan hier!    “IN ’T LAORNSE...

  • 14-07-2016 16:36

    Herinneringen van Wijhese kwajongens

    Berend Maten (1860 – 1921) heeft zijn jeugd in Wijhe doorgebracht. In 1920 publiceerde bij hij zijn jeugdherinneringen aan dit dorp. Hij deed dat in de streektaal, het dialect van Wijhe/Wieje. De spelling van het dialect is van Berend zelf en intact gelaten. De naam "Krielhaene"is de bijnaam van...

  • 17-06-2016 20:21

    Riek Oldenampsen te Peele

    Een foto gevonden van Riek Oldenampsen te Peele: Riek was de vrouw van Albert Gerrit Johan Oldenampsen (L.79) uit Eibergen.

  • 16-06-2016 21:10

    Overstag

    Overstag Op de site onderzoekoverijssel kwam ik een oude advertentie tegen van Overstag, een uitnodiging voor een optredenop 24 mei 1985 in Hardenberg. Mooie herinnerigen! Zie bericht, en info over Overstag.

  • 15-06-2016 21:06

    Veldwachter F.J. Oudenampsen

    Met hulp van Wim Jansen, lid genealogiecommissie Oud Vorden kon T.J. Oudenampsen uit de Vordense Kronyck worden gevonden als Frederik Jan Oudenampsen. T.J. moet een verschrijving zijn van F.J. Zie F.J. Oudenampsen. Zie Bericht over Vordense Kronyck.  

  • 29-05-2016 19:19

    Intramet in nieuwe handen

    Kijk op Oost Nederland april 2016: Zie hier voor: Intramat en Jan-Bart Oldenampsen (N.80). Bron: Issuu (pagina 9).    

  • 17-05-2016 08:37

    Hart van Nederland op bezoek bij de mierenboerderij

    Hart van Nederland op bezoek bij Jan Peter Oudenampsen (N.27) met zijn Mierenboerderij.    Overal in het huis van de familie Oudenampsen in Apeldoorn zie je…; mieren! En die krioelende beestjes zijn nog welkom ook. Vader Jan-Peter is namelijk een echte mierenfanaat. Als kind was...

  • 29-04-2016 12:28

    MilanKnol op bezoek bij de mierenboerderij

    MilanKnol op bezoek bij Jan Peter Oudenampsen (N.27) met zijn Mierenboerderij.  Klik op afbeelding om naar YouTube kanaal van Milan Knol te gaan.

  • 31-03-2016 22:29

    Klassenfoto met Herman Oudenampsen

    Op de website van Historische kring Eibergen staat een klassenfoto: (21) Herman Oudenampsen Foto is gemaakt in 1959, 1960 of 1961 in het timmerlokaal van de Lagere Technische School (LTS) aan de Prins Bernhardstraat in Eibergen.    Er is een Herman Oudenampsen bekend die geboren...

  • 31-03-2016 21:50

    De laatste bewoners van de Apenstert (Zutphen)

    In het artikel van Dick H. Eikelboom over Zutphen staat de volgende pericoop: In het huis daarnaast, met de tekst SOLO op de zijgevel, was op de begane grond een gedeelte van het restaurant van café de Vries. Daarboven heeft heel lang kleermaker Snoek gewoond; in 1940 woonde er echter de...

<< 14 | 15 | 16 | 17 | 18 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode