Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 29-03-2016 16:25

    Holbra Heidi 2 flikt het weer

    Op de website van Henk Oudenampsen (N.1) staat dit bericht: Op de Fokveeshow Lochem heeft oud-NRM vaarzenkampioene Holbra Heidi 2 van Holbra Holsteins het kampioenschap bij de oudere koeien veroverd. De 8.5 jaar oude Bolton dochter stond er uitstekend voor en was in de senioren klasse te...

  • 23-03-2016 11:41

    Muziek en cabaret bij 'de Zon'

    Bij Café de Zon siert  The Backdoor Men  wederom het podium. De groep jonge Goorse muzikanten trad al eerder op bij De Zon en zal ook vrijdag weer haar talenten etaleren. Jarl Oudenampsen (N.65), Rens Haverslag en David Limaheluw spelen bovenal bluesmuziek. Ook talentvolle...

  • 19-03-2016 09:48

    Nieuw logo voor Hasselter scholen

    Redactie: Bas Wilberinkdinsdag 19 april 2016 08:41 HASSELT - Vier basisscholen in Hasselt en Mastenbroek hebben gelijktijdig een nieuw logo gekregen. Het gaat om CBS Het Anker, CBS Prins Willem-Alexander, CBS De Driemaster met een locatie in Hasselt en Mastenbroek. Door de op elkaar afgestemde...

  • 14-03-2016 17:50

    Mina Oldenampsen-Lucas overleden

    Mina Oldenampsen-Lucas, is op 9 maart overleden. Mina is 96 geworden. Zij was weduwe van Albertus Hendrik Oldenampsen (L.63), Bron: www.mensenlinq.nl  

  • 13-03-2016 21:29

    Suikerzakje Ouden Ampsen

    Op de website https://www.suikerzak.eu/ kwam ik één suikerzakje tegen met 'onze naam' erop. Pension Boszicht was van Gerrit Oudenampsen (L.57) en Dina Bomans.    

  • 04-03-2016 14:53

    Elke Oudenampsen exposeert haar collages in Arnhem

    Elke Oudenampsen (M.48) exposeert haar collages in Arnhem ARNHEM - Kunstenares Elke Oudenampsen exposeert haar schilderijen vanaf zondag 6 maart in het Stadspastoraat Arnhem. Collages vormen het beginpunt haar werken, waarvoor ze met name plaatjes uit tijdschriften gebruikt. Het thema van haar...

  • 18-02-2016 00:00

    Aafke Holman schildert koeien en Psalmen

    BURUM- Toen Aafke Holman in Burum ging wonen wilde ze een huis met uitzicht op een weiland met koeien. “Dat was een voorwaarde,” lacht de schilderes terwijl ze door een groot raam een blik naar buiten werpt. “Ik ben hoofdzakelijk schilderes, ik schilder met olieverf. Meestal koeien, zij hebben...

  • 14-01-2016 00:00

    Hendrika Oldenampsen overleden

    Hendrika (Riekie) de Jong - Oldenampsen (L.98) Bron: Mensenlinq.nl    

  • 02-01-2016 14:28

    Merijn Oudenampsen bij 'What's left?'

    Op vrijdag 15 januari organiseert ROOD een discussieavond over de toekomst van links. Want wat is links eigenlijk, in Nederland en Europa? Naast SP-leider Emile Roemer is ook socioloog en politicoloog Merijn Oudenampsen (N.22) te gast. Zorg dus dat je erbij bent! Oudenampsen is als...

  • 30-12-2015 13:12

    Albert Oudenampsen onderscheiden met Bronzen Kruis

    Albert Oudenampsen (L.22), geboren op 12 juli  1927, Legernummer 27-07.12.211 Bronzen Kruis no. 6 van 24 augustus 1950, dienstplichtig korporaal van het Wapen der Infanterie. Het ereteken is hem opgespeld door koningin Juliana. Heeft zich door moedig  optreden tegenover de...

<< 15 | 16 | 17 | 18 | 19 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode