Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 04-03-2016 14:53

    Elke Oudenampsen exposeert haar collages in Arnhem

    Elke Oudenampsen (M.48) exposeert haar collages in Arnhem ARNHEM - Kunstenares Elke Oudenampsen exposeert haar schilderijen vanaf zondag 6 maart in het Stadspastoraat Arnhem. Collages vormen het beginpunt haar werken, waarvoor ze met name plaatjes uit tijdschriften gebruikt. Het thema van haar...

  • 18-02-2016 00:00

    Aafke Holman schildert koeien en Psalmen

    BURUM- Toen Aafke Holman in Burum ging wonen wilde ze een huis met uitzicht op een weiland met koeien. “Dat was een voorwaarde,” lacht de schilderes terwijl ze door een groot raam een blik naar buiten werpt. “Ik ben hoofdzakelijk schilderes, ik schilder met olieverf. Meestal koeien, zij hebben...

  • 14-01-2016 00:00

    Hendrika Oldenampsen overleden

    Hendrika (Riekie) de Jong - Oldenampsen (L.98) Bron: Mensenlinq.nl    

  • 02-01-2016 14:28

    Merijn Oudenampsen bij 'What's left?'

    Op vrijdag 15 januari organiseert ROOD een discussieavond over de toekomst van links. Want wat is links eigenlijk, in Nederland en Europa? Naast SP-leider Emile Roemer is ook socioloog en politicoloog Merijn Oudenampsen (N.22) te gast. Zorg dus dat je erbij bent! Oudenampsen is als...

  • 30-12-2015 13:12

    Albert Oudenampsen onderscheiden met Bronzen Kruis

    Albert Oudenampsen (L.22), geboren op 12 juli  1927, Legernummer 27-07.12.211 Bronzen Kruis no. 6 van 24 augustus 1950, dienstplichtig korporaal van het Wapen der Infanterie. Het ereteken is hem opgespeld door koningin Juliana. Heeft zich door moedig  optreden tegenover de...

  • 19-12-2015 17:14

    The Backdoor Man - Jarl Oudenampsen

    De Goorse band The Backdoor Men bestaat uit de jonge Goorse muzikanten Jarl Oudenampsen (N.65), Rens Haverslag en David Limaheluw. De jongeren spelen vooral veel bluesmuziek en maakten onlangs al indruk tijdens de Schuttersfeesten in Diepenheim. Zie bericht in Goorsnieuws. Jarl is zanger /...

  • 13-12-2015 20:56

    Litho van Berend Jan Oudenampsen in Openluchtmuseum in Arnhem

    Een litho van Berend Jan Oudenampsen (H.19) 'de geboorte van Jezus' hangt in het Openluchtmuseum in Arnhem. Iets dichterbij: Deze steendruk, met een formaat van 47x63 cm is een afdruk van een pentekening. Op het proces om van pentekeningen steendrukken te maken had Oudenampsen patent. De plaat...

  • 13-12-2015 19:53

    Frits Oldenampsen uit 'Het Hout' van Jeroen Brouwers

    Jeroen Brouwers schreef in 2014 het boek 'Het Hout' waar hij de ECI-literatuurprijs voor heeft gekregen. Op de site van ECI staat daarover het volgende: 'De ECI Literatuurprijs 2015 gaat naar een uitzonderlijk boek. Met Het hout van Jeroen Brouwers dat gaat over onderdrukking en...

  • 07-12-2015 22:08

    Firma Oudenampsen en Nierman

      In januari 1945 werd er een contract getekend van een Vennootschap tussen B.G.A. Niermann & J.L. Oudenampsen (I. 35). Het betrof een bedrijf 'tot het fabriceren van tabak, sigaren en kaarsen, mitsgaders tot den handel in koffie, thee en andere daarbij behorende...

  • 28-11-2015 15:33

    Sportfoto van het jaar (2015)

    Zaterdag 28 november 2015 werd de F1 van de Witkampers kampioen. Hier Sil Oudenampsen die zijn overwinning viert met (kinder) champagne. Fotograaf: Gerdien Oudenampsen. Bron: https://www.sportverkiezinglochem.nl Sil Oudenampsen (O.54)

<< 16 | 17 | 18 | 19 | 20 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode