Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 22-10-2015 19:22

    Oudenampsen in Japans interneringskamp

    Op de website www.gahetna.nl is een document te zien waarop staat dat Friederich Oudenampsen (K.89) tijdens de tweede wereldoorlog in een Japans interneringskamp heeft gezeten in 1942, hij was toen dus 48 jaar oud. Als je deze kaart in detail wilt zien moet je je aanmelden op de site. Zoveel...

  • 20-10-2015 10:40

    Merijn Oudenampsen over Geen Stijl

    In een artikel in Sargasso schrijft Klokwerk over Geen  Stijl, onder de titel: De Roze Khmer en de Vrijheid van Meningsuiting. Hij citeerd daarin ekele malen Merijn Oudenampsen (N.22), die in 2013 in ‘De Groene Amsterdammer’ een artikel publiceerde waarin hij dieper ingaat op de...

  • 25-09-2015 10:37

    CBS Het Anker Hasselt neemt kinderplein in gebruik

    In twee jaar tijd is het kleuterplein van basisschool Het Anker veranderd in een speelparadijs. Vooral dankzij de tientallen vrijwilligers is dit tot stand gekomen. "Het is al met al een omvangrijk project geworden", vertelt locatieleider Jaap Oudenampsen (M.53) terwijl hij trots als een pauw over...

  • 13-09-2015 11:03

    Holga helpt Unieke Achterhoekers

    HOLGA helpt Unieke Achterhoekers aan het werk   Heeft u nieuwe medewerkers nodig? Denk dan aan het inzetten van een Unieke Achterhoeker! Aan het woord is Marc Oudenampsen, directeur van Holga in Doetinchem. Hij is laaiend enthousiast over de Unieke Achterhoekers die hij in dienst heeft....

  • 12-09-2015 08:37

    Bezoek 'Molen Nooit Gedacht'

    Open Monumentendag is een jaarlijks evenement in het tweede weekend van september, waarbij duizenden monumenten in Nederland gratis toegankelijk zijn voor publiek. (www.openmonumentendag.nl). Eind 1850 liet de landbouwer Derk Jan Oudenampsen de achtkante stellingkorenmolen Nooit Gedacht bouwen. De...

  • 11-08-2015 00:00

    Frederika (Riek) Wilbrink - Oldenampsen overleden

    Op 11 augustus 2015 is Frederika (Riek) Wilbrink-Oldenampsen (L.95) op 99 jarige leeftijd overleden. Bron: www.mensenlinq.nl Zij was met haar 99 jaar de oudste levende Oudenampsen / Oldenampsen toen ze overleed.    

  • 08-08-2015 12:08

    Elka exposeert in Museum Arnhem

    Vandaag is de tentoonstelling Ode aan het personage van Elka Oudenampsen op het Gelders Balkon officieel open voor publiek.    Expositie is in Museum Arnhem. Elka (M.48) zie ook bij kunst.    

  • 01-08-2015 17:43

    In memoriam Frederka Wilbrink-Oldenampsen

    Frederika Wilbrink-Oldenampsen (L.95) * 8 maart 1916…..-….† 11 augustus 2015 Op 11 augustus stierf zij, de lieve oude dame die vrede en bescheidenheid hoog hield in de aardse dagen die haar gegeven waren. Ze was aangekomen in haar honderdste levensjaar, Frederika Wilbrink-Oldenampsen. Ze was de...

  • 27-07-2015 21:00

    Handelaar in tabak, sigaren en Koloniale waren uit Zutphen

    G.J.M. Oudenampsen Jr. (handelaar) in tabak, sigaren en Koloniale waren. Deze sigarendoos is gekoppeld aan iemand uit onze stamboom!  Zie J.57.      

  • 23-07-2015 21:25

    Proefschrift van Jacob Oudenampsen uit 1902

    Apotheker Jacob Oudenampsen (J.59) schreef een proefschrift 'ter verkrijging van den graad van doctor in de artsernijbereidkunde' aan de universiteit van Utecht, met als onderwerp: 'bijdrage tot de kennis van Melia Azedarach L. (dit is een een plant). Dit proefschrift is nog steeds te lezen. Klik...

<< 17 | 18 | 19 | 20 | 21 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode