Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 21-07-2015 00:00

    Gerrit Jan Oudenampsen overleden

    Op 21-07-2015 is Gerrit Jan Oudenampsen (L.77) op 85 jarige leeftijd overleden.   Overgenomen van www.mensenlinq.nl 

  • 11-07-2015 07:46

    Geboren Felix James

    Felix James Oudenampsen (O.46) is geboren op 11-07-2015 in Winnipeg, Canada. Hij is de zoon van Cameron Oudenampsen (N.85) en Kristi Lee.

  • 08-07-2015 16:41

    Eerste 'Oudenampsen' op de foto

    De eerste Oudenampsen waar we een foto van hebben is Hendrik Jan Oudenampsen (I.9), geboren op 28-September-1818 te Lochem. Een paar jaar voor zijn sterven (in 1908) heeft hij op aandrang van zijn zoon Derk (J.12) een foto laten maken bij fotograaf C.J.Horst te Lochem (toen een zeldzame...

  • 06-07-2015 21:26

    Een vergeten kunstenaar, toch is zijn werk gekocht door het Koninklijk huis

    Berend Jan Oudenampsen (H.19), Vader van 11 kinderen, kruidenier, koopman, kaarsen maker, commisionair (sigaren verkopen) amateur tekenaar en kaligraaf. Hij maakte Litho's d.m.v. steendrukken een proces waar hij zelfs octrooi op gekregen heeft. Zijn werk is gekocht door het Koninklijk huis,...

  • 01-07-2015 00:00

    Mini Oldenampsen overleden

    Mieke den Haan - Oldenampsen (M.104) is op 1 juli 2015 overleden op 72 jarige leeftijd.

  • 26-06-2015 21:02

    Enig idee waarvoor boerderij 'de Allard Hoeve' gepacht werd in 1895?

    Uit het pachtcontract van 1895   Johan Oudenampsen (J.21) pachtte Allard Hoeve voor een tijd van zes jaar van 22 Februari 1895 tot 1901. in het contract komt een bedrag voor van 300 gulden maar ook een ham, eieren, hanen, rookhoen en een voer mest. Lees verder bij boerderij Allard...

  • 22-06-2015 17:14

    'Bloedstollend Zutphen'

    Frank Smaling, de zoon van Jacqueline Oudenampsen (M.34) schreef een boek: 'Bloedstollend Zutphen'. Lees artikel in 'de Zutphense Courier'. Door: Eric Klop ZUTPHEN - De vitrinekast in zijn woonkamer getuigt van orde. Fossielen en botten geven chronologisch gerangschikt de evolutie van het aardse...

  • 20-06-2015 22:47

    Oudenampsen, moeilijke naam?

    234 verschrijvingen van de naam Oudenampsen Zo heten wij, maar voor velen is het soms moeilijk om te schrijven, getuige deze gealfabetiseerde lijst van fout geschreven namen die Albert Oudenampsen (L.22) en zijn dochter Margreet Oudenampsen (M.25) sinds december 1981 hebben verzameld, deze eerste...

  • 20-06-2015 21:06

    Oudenampsen in Duitsland

    Oudenampsen in Duitsland De familienaam Oldenampsen komt in Australie/Nieuw-Zeeland en in Nederland voor. De naam Oudenampsen komt in Nederland, Canada, en in Duitsland voor. Zie voor de Duitse tak onderstaand schema uit 2008. (Overgenomenvan Hans Tijssen).    

  • 20-06-2015 20:55

    Ontstaan van de naam Oudenampsen

    De naam Oudenampsen / Oldenampsen De naam Oldenampsen vindt zijn oorsprong doordat de bewoners rond het kasteel Ampsen die naam hanteerden. Ook wordt de naam Nijeampsen gehanteerd. Van oorsprong is het de naam Oldenampsen die later bij bepaalde personen overgaat in Oudenampsen.  Hans...

<< 18 | 19 | 20 | 21 | 22 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode