Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 20-06-2015 20:38

    Marc Oudenampsen (N.07) in de Gelderlander

    Directeur (Marc): 'Directeur is niet iets wat je op school leert' Ludo Groenewegen (links) met Marc Oudenampsen van Holga Metaal in Doetinchem. DOETINCHEM - Het leek hem wel iets: directeur zijn voor een dag. Dus meldde Ludo Groenewegen (18) uit Doetinchem zich aan voor het project...

  • 19-06-2015 22:38

    Openstaande vragen

    Op dit moment heb ik een aantal openstaande vragen. Wie kan me hierbij helpen? Ga naar de openstaande vragen toe.  

  • 15-06-2015 18:03

    Kijkje in kasteel Ampsen

    Ampsen... Het kasteel staat al een tijd te huur. Als je een keer binnen wilt kijken heb je nu de kans, klik op de foto en bekijk het kasteel:  Ga naar artikel.

  • 14-06-2015 19:00

    Hoe oud ben je precies?

    Aantal jaren weet iedereen wel, maar hoeveel maanden en dagen ben je oud? Open Excel-bestand met een berekening (klik op onderstaande afbeelding):  

  • 12-06-2015 20:35

    Waar wonen de Oldenampsen's in Nederland?

    Op www.meertens.knaw.nl kun je zien waar een achternaam voorkwam in 2007 in Nederland.   Ik heb dat gedaan voor  'Oldenampsen', zo ziet dit er op de kaart uit:    In 1947 waren er 51 vermeldingen. In 2007 waren er 29 vermeldingen. Dat is een afname van 43,1% in 60...

  • 12-06-2015 20:28

    Waar wonen de Oudenampsen's in Nederland?

    Op www.meertens.knaw.nl kun je zien waar een achternaam voorkwam in 2007 in Nederland.   Ik heb dat gedaan voor  'Ouden a mpsen', zo ziet dit er op de kaart uit: In 1947 waren er 154 vermeldingen. In 2007 waren er 224 vermeldingen.   De grootste naam dichtheid is...

  • 12-06-2015 19:11

    Eerste vermelding familienaam in 1584

    1584 eerste vermelding De eerste vermelding van onze familie naam is te vinden in het doopboek van Lochem als Hermen op den Olden Amssen (A.1) in 1584 zijn eerste zoon Steven laat dopen. Letterlijk staat er: 13.09.1584 gedoopt Hermen op den Olden Amssen syn kyndt STEVEN. Zie...

  • 11-06-2015 20:45

    Generaties van A tot P

    Onze verre voorvader heet Hermen op den Olden Amssen, hij is in (of voor) 1566 te Lochem (Gl) geboren. Met zijn vrouw Jenneken Greven kregen ze 5 (of 6?) kinderen. In onze stamboom is hij generatie A. Om heel precies te zijn: A.1. Hij is zowel de stamvader van de familie Oudenampsen als ook van de...

  • 11-06-2015 20:44

    Pit-Sessie: Kijken naar de sta-reflex

    Pit sessie bij ForFarmers Kijken naar de sta-reflex  – Anton OudenAmpsen (M.14) Anton geeft vanuit het team de visie op sta-reflex:  Wat is een optimale sta-reflex? Wanneer scoort een zeug een 8 en wanneer een 10? Foto’s en filmpjes ondersteunen dit praktische...

  • 10-06-2015 21:30

    Welkoms woord

    De informatie op deze site komt voor het grootste deel van een aantal personen die ik hier uitdrukkelijk wil noemen - en bedanken:   Jan Bertus Oudenampsen, Heerhugowaard † (L.40) Albert Oudenampsen, Apeldoorn (L.22) Jan Gerardus Oudenampsen, Assen (M.27)   Zie Start  

<< 19 | 20 | 21 | 22 | 23 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode