Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 09-06-2015 09:22

    Het begin van deze site

    Op 11 april 2015 heeft Jan Gerardus Oudenampsen (M.27) mij gevraagd om het beheer over de familie stamboom over te nemen. Ik heb daar positief op gereageerd. Wij hebben elkaar toen ontmoet in Assen en op mijn vraag of ik iets op internet mocht doen met zijn gegevens reageerde hij vervolgens...

  • 04-06-2015 15:47

    Klein Amsterdam en omgeving met sporen uit de IJstijd

    Frederika Oldenampsen (L.95) trouwde met Hendrikus Wilbrink, hun zoon Joop Wilbrink en zijn vrouw Willie Hensbergen zijn hier aan het woord.   Dorpsgenoten Wandelend door de gemeente Voorst of iets over de grens ontmoet Wiel Palmen personen die volgens hem iets te vertellen hebben. Gerrie...

  • 29-05-2015 18:14

    Jan Peter aanwezig op de eerste Apeldoornse TEDx

    Jan Peter (N.27) was op 29 mei 2015 aanwezig om uitleg te geven over de mieren (boerderij). Zie bericht in de Stentor.    

  • 03-04-2015 21:55

    Annemarieke van Dijken-Oudenampsen overleden

    Op 3 april 2015 is Annemarieke van Dijken-Oudenampsen (N.48) overleden.    

  • 01-03-2015 22:00

    Piet-Jan Oudenampsen overleden.

    Op 1 maart 2015 is Piet-jan Oudenampsen (L.37) overleden op 86 jarige leeftijd.

  • 23-01-2015 15:40

    Roselyn Oudenampsen speelt Mickey

    Female Odd Couple takes Little Theatre stage zGender switch up makes for some great laughs in production running Feb. 13, 14, 20 and 21 at Lindsay troupe’s George Street studio Kawartha Lakes This Week By Catherine Whitnall LINDSAY - Opposites do attract and Lindsay Little Theatre is proving it...

  • 19-12-2014 18:18

    Nieuw appèl bij Appèlwoningen

                                            Wethouder Olaf Prinsen overhandigt een nieuwe sleutel aan het echtpaar Oudenampsen.  APELDOORN - Wethouder...

  • 01-12-2014 00:00

    Parkinson Cafe Deventer

    Nieuwe loot aan Solisstam Parkinson: Café Deventer In het streven om cliënten een totaalpakket te bieden, startte Zorggroep Solis met het Parkinson Café. Dat gebeurde op woensdag 12 februari 2014 in Topzorg- en revalidatiecentrum PW Janssen in Deventer. De drukbezochte bijeenkomst is het begin...

  • 23-09-2014 10:14

    Varkenshouderij schenkt Maeyke Hiem cheque voor rolstoelfiets

    SINT NICOLAASGA – In Maeyke Hiem in Sint Nicolaasga overhandigde Mark van Sambrink maandag een cheque ter waarde van 1000 euro aan Henkjan Oudenampsen die het geld namens de Stichting Vrienden van Maeykehiem in ontvangst nam. Daarmee is de aankoop van de elektrische rolstoelfiets nog niet geheel...

  • 08-08-2014 18:31

    Helpt kokend water tegen mieren? Alle feiten en fabels over beestjes

    Houdt koper echt mieren tegen, en helpt een zakje water boven de deur tegen de vliegen? Editie NL ontmaskert alle feiten en fabels over beestjes.  In de zomerrubriek Editie Prikt Door gaan we op zoek naar de feiten achter fabels. Deze aflevering staat in het teken van vliegen en...

<< 20 | 21 | 22 | 23 | 24 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode