Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 01-09-2013 22:29

    Over Herman Oudenampsen en Derkjen Reurslag

    DERKJEN MARGRIETA OUDENAMPSEN-REURSLAG Enkele weken nadat ze naar de Hoge Weide was verhuisd, is op 91 jarige leeftijd Derkjen Margrieta Oudenampsen-Reurslag overleden op 30 juli. Ze werd als tweede geboren in het gezin Reurslag op boerderij TOP aan de Dwarsdijk. Er was een ouder zusje Gerritje en...

  • 30-07-2013 00:00

    Derkjen Margrieta Oudenampsen-Reurslag overleden

    Derkjen Margrieta Oudenampsen-Reurslag overleden. Zij was sinds 1989 weduwe van Herman Oudenampsen (L.06). Advertentie overgenomen van Mensenlinq.  

  • 24-07-2013 17:07

    Ilonka Oudenampsen on PensionsAge

    Ilonka Oudenampsen (N.52) on PensionsAge 28-06-2013 09-08-2013 25-10-2013

  • 17-05-2013 18:41

    Boer Oudenampsen bewijst natuur goede dienst

    LAREN - Boer Hans Oudenampsen in Laren herkent zich niet in het beeld dat natuurbeheer door boeren op een fiasco is uitgedraaid. 'Al tien jaar doet Oudenampsen aan botanisch beheer: kruidenrijk grasland, weinig bemesting, per jaar één keer maaien en koeien na augustus een korte tijd in de weide....

  • 04-05-2013 00:00

    Grietje Oudenampsen, logopediste en zangpedagoog

    Column van een leerling van haar, geplaatst op Vocalies: Bron: https://www.stroomopwaarts.com (dit bericht is inmidels verwijderd van deze site) Door: Marlies Geurts, geboren in Eindhoven in 1959. Ik ben in 2004 getrouwd met Jan de Vries. We wonen in Den Bosch. Een midweekje naar Parijs, het zou...

  • 28-04-2013 00:00

    Grietje Oudenampsen overleden

    Op 28-april-2013 is Grietje Oudenampsen (M.68) overleden.  

  • 17-04-2013 00:00

    Praktijk voor Analytische Tekentherapie 'Tekenruimte' van start

    HOOFDDORP - Zit u niet lekker in uw vel? Zijn er dingen die uw persoonlijke groei en ontplooiing in de weg staan? Heeft u conflicten in uw werk of in relaties? De zojuist in Hoofddorp gestarte praktijk voor Analytische Tekentherapie ‘TEKENRUIMTE’ biedt u een oplossing. Wat is Analytische...

  • 01-04-2013 00:00

    Roselyne Oudenampsen-Joyal drijvende kracht achter e-mail-project

    EEN MAILTJE NAAR PAPA OF MAMA IN DE GEVANGENIS? DAT KAN TEGENWOORDIG! HEERHUGOWAARD - Gedetineerden in P.I. Zuyder Bosch, Westlinge en P.I. Amerswiel kunnen sinds februari e-mails ontvangen van het thuisfront. De nieuwe website emailaprisoner.nl, een initiatief...

  • 28-02-2013 00:00

    Maria (Mieke) Oudenampsen overleden

    Op 28-februari-2013 is Maria (Mieke) Oudenampsen (L.38) overleden.  

  • 26-02-2013 13:00

    Judith Verhagen - Oldenampsen (N.64) is doctor geworden

    Op de we bsite van de Erasmus Universiteit: Judith Verhagen - Oldenampsen (N.64) is doctor (Hematologie) Titel: Consequences of interstrand crosslinks in hematopoiesis: Tipping the balance between senescence and proliferation Consequenties van interstrand crosslinks in hematopoiese:...

<< 23 | 24 | 25 | 26 | 27 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode