Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 07-02-2013 07:00

    Mieren als huisdier

    „Ze ontsnappen!” Een harde gil, gevolgd door een hoop gekrioel van piepkleine, zwarte kriebelbeestjes. Nooit gedacht dat heel ons gezin nog eens zó zijn best zou doen om een paar mieren te redden. Lees artikel in het RD. Jan Peter Oudenamspen (N.27) is ondernemer.    

  • 14-01-2013 00:00

    Gezina (Sinie) Remmers-Oudenampsen overleden

    Op 14-januari-2013 is Gezina (Sinie) Remmers-Oudenampsen (L.35) overleden.    

  • 23-11-2012 13:41

    Gerrit Jan Oudenampsen overleden

    Op 23 november 2012 is Gerrit Jan Oudenampsen (L.71) overleden, op de leeftijd van 84 jaar. Overgenomen van www.mensenlinq.nl  

  • 16-10-2012 00:00

    Aafke Holman verwezenlijkt droom

    BURUM – “Is het alweer vijf jaar geleden?”, bedenkt kunstenares en galeriehoudster Aafke Holman zich als ze de oude Streekkrant in de handen pakt. “De Blauwe Roos, daar kijk ik met heimwee op terug. Maar ik was hier gekomen om zelf te schilderen en ik kwam zelf niet aan bod in die tijd. Dan zat ik...

  • 20-09-2012 14:05

    Berend Jan Oudenampsen

    Berend Jan Oudenampsen (M.73) overleden. Bron: https://www.online-familieberichten.nl/ Bron: onlinebegraafplaatsen

  • 23-08-2012 00:00

    Teun Holstege overleden

    Teun was echtgenoot van Berendina Oudenampsen (M.09)

  • 20-05-2012 13:48

    Berend Oudenampsen overleden

    Op 20 mei 2012 is Berend Oudenampsen (L.33) overleden te Geldermalsen.    

  • 08-04-2012 19:43

    'Wij willen iets goeds neerzetten'

    Fiber tijdens de prijsuitreiking met de twee gewonnen gitaren. De paarse gitaar (links) mag mee naar huis. De rechter gitaar is de Vilmos Pluim-wisseltrofee. Hiervoor zoekt de organisatie van Plugged! nog een geschikte expositieruimte. foto Fabian Boot Apeldoorn - De jury was vrijdagavond na...

  • 27-12-2011 00:00

    Marinus Oudenampsen overleden

    Op 27-december-2011 is Marinus Oudenampsen (L.09) overleden. Grafsteen:    

  • 01-09-2011 20:52

    Kijkje in de keuken bij Ewald en Wilja

    Keuken van Ewald Schut en Wilja Oudenampsen (N.55). Voor foto in betere resolutie zie www.issuu.com - de boerin september 2011

<< 24 | 25 | 26 | 27 | 28 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode