Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 13-04-2011 00:00

    Het Anker viert hele dag feest

    Vier jubilarissen tegelijk: Het Anker viert hele dag feest HASSELT   Een jubilerende juf of meester maakt elke school wel een keertje mee, maar vier tegelijk vonden ze op basisschool Het Anker in Hasselt zo bijzonder dat er gisteren de hele dag alleen maar feest werd gevierd. De...

  • 28-03-2011 00:00

    Viel Positives von der SCA-Jugend

    RHEINE Bereits zum 15. Mal begrüßte Jörg Brandhorst als Vorsitzender die anwesenden Mitglieder, insgesamt waren es 54, im Klubheim zur Jahreshauptversammlung. Zahlreiche Mitglieder des SC Altenrheine wurden im Rahmen der Versammlung für ihre langjährige Treue zum Verein ausgezeichnet. Foto: sej In...

  • 13-02-2011 16:58

    Oude foto is van Pension Boszicht in Markelo

    Pension Boszicht Oude foto is van Pension Boszicht in Markelo   Dankzij inzendingen naar aanleiding van de oproep op Maarkelsnieuws.nl is er weer een onbekende foto minder in het fotoarchief van de Stichting Heemkunde Markelo. De woning op de foto is Pension Boszicht...

  • 23-12-2010 00:00

    Martje Oudenampsen-Bloeming overleden

    Op 23-december-2010 is Martje Oudenampsen-Bloeming overleden, sinds 26 oktober 1946 echtgenote van Berend Oudenampsen (L.33).

  • 03-12-2010 20:00

    Duim omhoog voor hulpverleners

      Positieve duimomhoogbeweging voor hulpverleners in Nederland Hulpverleners... steeds vaker krijgen ze met agressie te maken. Middelvingers worden opgestoken, bedreigingen geuit of nog erger... Het is de hoogste tijd voor een tegenbeweging. Doe ook mee! Steek je duim omhoog als je een...

  • 03-12-2010 10:45

    Schaatsen in Rusland 'mooi avontuur'

    Dit weekeinde schaatsen ze op de snelle baan van Kolomna in Rusland. Van links naar rechts; Tom Olthof, Jesica Oudenampsen, trainer Poul Veen van de IJsclub Lochem, Tim Hulshof, en Bart Kuitert. Foto Toma Tudor. RUURLO/VORDEN/LAREN - Ze binden de ijzers de komende dagen niet onder op de ijsbanen...

  • 13-10-2010 00:00

    Willem Albertus Oudenampsen overleden

    Op 13 oktober 2010 is Willem Albertus (Wim) Oudenampsen (M.02) overleden.    

  • 29-08-2010 21:10

    Cafe naast pand Oudenampsen afgebrand

    Eibergen. Rechts van het pand (Grotestraat 35) met opschrift A.G.J. Oudenampsen stond een cafe Grotestraat 37. De naam van dit cafe was achtereenvolgens De Bolhoek, de bastille, de Hertog en de Krekel. Bron: Video op Berkelland.nl In de video is het pand van Oudenampsen ook goed te...

  • 26-08-2010 21:07

    Zoektocht van een Postzegelverzamelaar

    Deze envelop was voor de postzegelverzamelaar Cees Jansen reden op op zoek te gaan. Op een website van postzegelverzamelaars schrijft hij:  Bij het bestuderen van oudere poststukken vallen soms de namen van geadresseerden of de adressen zelf op. Dan wordt je nieuwsgierig: wie was die...

  • 15-08-2010 00:00

    Foktje Oudenampsen-Scheepstra overleden

    Op 15-augustus 2010 is Foktje Oudenampsen-Scheepstra overleden, sinds 6 april 1998 weduwe van Hendrik Oudenampsen (L.32).      

<< 25 | 26 | 27 | 28 | 29 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode