Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 29-03-2010 21:00

    Topkoeien bijeen in Lochem

    LOCHEM - Een tikkeltje nerveus wenkt één van de begeleiders van een zwartbonte koe van Fokclub Laren naar ringmeester Wim Slagman. De Larense rundveehouder staat langs de ring rustig en met volle teugen van de topkoeien te genieten die aan de inspecteurs worden voorgeleid. ,,Kun je het...

  • 26-03-2010 00:00

    Hennie Stegeman-Oldenampsen overleden

    Op 26 maart 2010 is Hennie Stegeman-Oldenampsen (L.62) overleden op 91 jarige leeftijd.    

  • 17-03-2010 00:00

    Als vijftienjarige aan het klokkentouw

    LOCHEM - Een kleine zeventig jaar geleden is het al, dat hij voor het laatst een klokkentouw in handen had. Maar als het moest zou hij de leden van het pas opgerichte Lochemse Klokkenluidersgilde nog wat kunnen leren. Johan Oudenampsen (L.51) uit Exel was op veertien-, vijftienjarige leeftijd...

  • 08-03-2010 00:00

    Veel animo voor expositie van trouwjurken (L.95)

    VOORST - Bijna tweehonderd bezoekers namen zaterdag een kijkje in de dorpskerk van Voorst bij de expositie van trouwjurken die is samengesteld door vrijwilligers van de protestantse kerk. De organiserende commissie kreeg veel leuke reacties. Rikie Kloosterboer heette de aanwezigen...

  • 16-02-2010 00:00

    Johan Oudenampsen vertelt boeiend oorlogsverhaal

    EXEL - Tijdens de presentatie van het openluchtspel Tweestrijd vertelde Johan Oudenampsen (L.51) een boeiend oorlogsverhaal. Geheel toepasselijk daar het openluchtspel Tweestrijd zich in de Tweede Wereldoorlog afspeelt. Het verhaal van Johan had betrekking op de oorlogshandelingen zoals hij...

  • 25-11-2009 12:12

    Evert Johan Christiaan Oudenampsen overleden

    Evert Johan Christiaan Oudenampsen (M.31) overleden. Advertentie overgnomen van Mensenlinq.

  • 20-11-2009 23:28

    Juana Sanchez-Tocón overleden

    Gedenksteen, samen met haar moeder Tineke Verkerk op de Rooms Katholieke begraafplaats in Egmond-Binnen. Ze heeft een relatie gehad met Michel Oudenampsen (M.61).    

  • 06-10-2009 00:00

    Inloopgroep VV Holten

    Henk Oudenampsen (M.62) jeugdcoordinator VV Holten. Bron: Holtens Nieuwsblad

  • 02-09-2009 16:15

    In memoriam Jan Bertus Oudenampsen

    In memoriam Jan Bertus oudenampsen (L.40). Ineens ligt de wereld ondersteboven...... Ons overviel het bericht van Bertus ziekte en daarop volgend, zijn plotselinge afscheid van het leven. Een schok, die we niet hebben aan zien komen! Bertus Oudenampsen een bescheiden, vriendelijke man en een...

  • 02-09-2009 16:08

    Jan Bertus Oudenampsen overleden

    Jan Bertus Oudenampsen overleden (L.40).      

<< 26 | 27 | 28 | 29 | 30 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode