Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 01-11-2022 16:55

    Jaarvergadering Genootschap Oud Rijnsburg

    De Jaarvergadering van het Genootschap vindt plaats in de Voorhof in Rijnsburg. Een nieuw full colour boek in wording over de geschiedenis van Kloosterschuur en een presentatie over de Collegianten in Rijnsburg zijn de hoofdonderwerpen van de algemene jaarvergadering van het Genootschap Oud...

  • 12-10-2022 20:39

    48 nieuwe naam variaties!!

    Van Henk Jan Oudenampsen (M.41)  kreeg ik in september 2022 ruim honderd (!) varanten toegestuurd, waarvan maar liefst 48 nieuwe! Daar mee komt de lijst op 234 varianten. Deze originelen bewaar ik zorgvuldig! Zie hieronder een kleine greep uit de velen: Bekijk de hele lijst hier.

  • 12-10-2022 18:30

    Recente mutaties

    Recent zijn de volgende aanvullingen doorgevoerd: Gerry Geertruida Oudenampsen (L.89) Foto van haar als meisje van 14 jaar oud. Jan Oudenampsen (L.31) Paar foto's van hem uit 1945 Derk Jan Oudenampsen (K.15) Hij is in 1954 koninklijk onderscheiden: riemenmaker bij N.V. Gebr. Naeff te Lochem. Op...

  • 26-09-2022 18:18

    Derk Oudenampsen 75 jaar lid van de Warnsveldse Boys

    WARNSVELD - Op woensdagavond 21 september werd Derk Oudenampsen (M.100) verrast door een afvaardiging van het bestuur van de Warnsveldse Boys. Voor dit verrassingsverzoek was een goede reden, want Derk is al 75 jaar lid van de voetbalvereniging. En dat niet alleen, maar Derk hoopt binnenkort ook...

  • 15-08-2022 18:24

    Wilhelmina Oudenampsen - Alink overleden

    Wilhelmina Oudenampsen - Alink overleden, zij was de vrouw van Gerrit Jan Oudenampsen (L.71). Bron: Mensenlinq  

  • 27-07-2022 11:54

    Nieuwe naam-variant

    Nieuwe verschrijving van onze naam: Oudemamsen. En daarmee komt het aantal naams-verschrijvingen op 179. Lees hier verder: Oudenampsen, moeilijke naam? Met dank aan Bram (N.31).    

  • 11-07-2022 20:20

    Malou Oudenampsen schutterskoningin

    Malou Oudenampsen schutterskoningin Wildenborch 2022 WILDENBORCH - “We zijn er eindelijk gelukkig weer.” Met deze woorden verwelkomde voorzitter Harrie Dinkelman van Oranjecommissie Wildenborch zaterdagmiddag vanaf het bordes van Kasteel De Wildenborch zijn buurtgenoten voor het jaarlijkse...

  • 24-06-2022 14:49

    Willem Oudenampsen overleden

    Op 30 juni 2022 is Willem Oudenampsen (L.36) overleden op 95 jarige leeftijd.   Bron: Mensenlinq.

  • 01-05-2022 00:00

    Marinus Oudenampsen overleden

    Marinus Oudenampsen (M.08). Bron: Mensenlinq.nl

  • 24-02-2022 00:00

    Aafke Holman overleden

    Aafke Holman, echtgenote van Wim Oudenampsen (L.36) overleden op 91 jarige leeftijd. Zie ook bij kunst. Zie ook kaart op www.mensenlinq.nl

<< 2 | 3 | 4 | 5 | 6 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode