Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 01-08-2005 00:00

    Het geheim van Hackfort

    Het geheim van Hackfort.  'Verborgen liefdesaffaire binnen een Vordense adelijke familie' Boekje geschreven door Pieter Dekker. Uitgegeven door Oostgelderse Stichting voor Genealogieen Boerderijonderzoek 2005.   De hoofdrolspeler is Jan Waandersz Jimmink, getrouwd met Jennekan...

  • 27-12-2004 00:00

    EdenMuziek overgenomen door Henk-Jan Oudenampsen

    PERSBERICHT  27 december 2004 Nieuwe start voor platenlabel EdenMuziek 'We zijn op zoek naar de christelijke Frans Bauer' 'Hollandse gospel krijgt nieuwe kansen' 'Onderschat niet de kracht van het Nederlandse lied' December 2004 Apeldoorn/Vaassen - Het platenlabel EdenMuziek is overgegaan in...

  • 16-12-2004 16:01

    Jan Remmers overleden

    Jan Remmers, echtgenoot van Gezina Oudenampsen (L.35), overleden:    

  • 03-07-2004 11:14

    Johanna Helena Jansen overleden

    Johanna Helena Jansen was de echtgenoot van Johan Lucas Oldenampsen (L.96). Bron: www.oudvorden.nl

  • 01-01-2002 19:42

    Jannie Oudenampen choreografie bij dubbelspel

    Jannie Oudenampsen (Top) begon in 1985 met een jazz-ballet groep voor meisjes tot twintig jaar in een zalencentrum. Maar er was meer belangstelling en al snel kwamen er lessen voor dansliefhebbers van jong tot oud. Iedere twee jaar bracht de balletstudio een grootschalige musical op de planken....

  • 10-09-2001 00:00

    Johan Evert Oudenampsen overleden

    Johan Evert Oudenampsen (L.54) overleden: Bron: https://www.online-familieberichten.nl

  • 01-03-2001 19:25

    Veldwachter F.J. Oudenampsen uit Vorden

    De oudheidkundige vereniging 'Oud Vorden' heeft in 2001 een 'Vordense Kronyck' uitgegeven. Hierin wordt twee maal een veldwachter genoemd met de voorletters T.J. Oudenampsen. Bij navraag bij de vereniging (*) blijkt dat dit een verschrijving is geweest en dat F.J.Oudenampsen bedoeld moet...

  • 01-03-2000 00:00

    Genealogie en internet - mijn ervaringen

    Hollands Noorderkwartier Jaargang 14, Nummer 1,  maart 2000 Bron: ontdekjouwverhaal.nl (pagina 14, 15). Sinds medio 1998 heb ik een eigen home-page op het internet. Hierop zijn een achttal verwantschappen tussen voorouders en mijzelf weergegeven. Toen dit klaa r was heb ik dit aan de...

  • 21-02-2000 08:06

    Jan Roelof Haan overleden

    Jan Roelof Haan, echtgenoot van Coba Oudenampsen (L.41) overleden.

  • 01-09-1999 00:00

    Roselyn Oudenampsen krijgt de Petrus Nolascusprijs

    Persoon: Marcelle Odette Gobert [0175]   Relatie: huwelijk met Gaston Charles Adolphe Joyal (x?, 1k)    Kind: Roselyne Joyal, 74, geb. 1942 (x1963, 2k)  In 1999, Na 20 jaar als vrijwilligster actief in "Schutterswei" en in de diverse inrichtingen van P.I....

<< 29 | 30 | 31 | 32 | 33 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode