Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 17-05-1973 15:12

    Transportbedrijf Davids Roswinkel

    Transportbedrijf Davids Roswinkel Jan Davids (man van Gerda Oudenampsen (L.34)) had (met zijn zonen) een transportbedrijf in Roswinkel.  Op internet zijn veel foto's te vinden van wagens die hij gehad heeft (zie bv hier). Firma Davids, transportbedrijf. Amoroso in actie voor...

  • 14-05-1973 00:00

    Jan Davids overleden

    Op 14-5-1973 is Jan Davids overleden de echtgenoot van Gerda Davids-Oudenampsen (L.34).    

  • 14-03-1973 15:59

    Jan Loman overleden

    Jan Loman, echtgenoot van Gerritje Oudenampsen (K.53) overleden:    

  • 01-03-1971 00:00

    School met den Bijbel in Roswinkel bestaat 50 jaar

    School met den Bijbel Roswinkel bestaat 50 jaar. Zie verder school Roswinkel    

  • 24-02-1971 22:10

    Ned. Bond van Plattelandsvrouwen afdeling Vorden

    20 jarig bestaan Ned. Bond van Plattelandsvrouwen afdeling Vorden   Een groot aantal darnes van de afd. Vorden van de Ned. Bond van Plattelandsvrouwen hadden zich opgemaakt om het 20-jarig bestaan van de afdeling te vieren. Onze afdeling, aldus de presidente mevr. Jansenvan Soest in...

  • 01-04-1970 12:31

    Christelijke School te Leesten

    Christelijke School te Leesten (Warnsveld) Op de foto staan leerlingen en onderwijzend personeel van de christelijk school te Leesten omstreeks 1905 (of 1908, zie foto hieronder), enkele jaren na de oprichting van de school. De onderwijzer links is meester Bennink. De andere onderwijskracht was...

  • 01-01-1969 00:00

    Groep bejaarden in Volksheil

    Old Deep'n (Diepenheim), groep bejaarden in Volksheil in 1969. Personen: v.l.n.r.: A.J. Egbers, B.J. Oudenampsen (K.79), G.M. van Kuijk, J.W. Oldereuver of Briel, H. Knopers, G.H. Oonk, mevr. Oonk, mevr. Alink, mevr. Wegereef. Bron Mijn stad Mijn Dorp.

  • 01-01-1968 22:01

    Klassefoto met Gonnie Oudenampsen 1968

    Gonnie Oudenampsen (M.101) OLS Stedeke klas 4, plus 4 jongens van klas 5, met Meester G.H. van Ommeren, schooljaar 1967/1968. v.l.n.r.: voorste rij: Henny Roessink, Hannie Hovius, Reina Leferink, Rita Lammers, Hermien Reurink, Henri Hennink, 2e rij: Tonny Lodeweges, Erica Wegereef, Hanneke...

  • 01-01-1968 16:54

    Klassenfoto met juffrouw Oldenampsen

    Juffrouw Johanna Helena Oudenampsen-Jansen was de echtgenoot van Johan Lucas Oldenampsen (L.96). School: Prof. Casimirschool Klas van 1967 - 1968 Bron: Schoolbank (account nodig)

  • 21-02-1967 21:39

    Derkjen Oudenampsen overleden

    Derkjen Oudenampsen overleden Op 21-02-1967 is Derkjen Oudenampsen (K.19) overleden, op 75 jarige leeftijd, weduwe van R. Klein Obbink. Bron: www.oudvorden.nl      

<< 33 | 34 | 35 | 36 | 37 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode