Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 09-07-1952 00:00

    J.B. Oudenampsen geslagd voor de MULO

    Nieuwsblad van het Noorden Het betreft J.B. Oudenampsen (L.40) Bron: Nieuwsblad van het Noorden    

  • 23-10-1950 00:00

    Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw militair

    In de Leidse Courant van 23 okt 1950 staat dat Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw (L.47~) met de Groote Beer teruk kwam uit Nederland Indie. Zij was militair, 2e luitenant, en komt uit Katwijk aan Zee. Bron: Leidse Courant (pagina 2)  

  • 06-10-1950 00:00

    Catharina Oldenampsen v.d. Zeeuw reist met de Groote Beer

    Catharina Oldenampsen van der Zeeuw (L.47)  reisde als militair met de Groote Beer terug naar Amsterdam Code in de lijst: GB1308 Vertrek op 06/10/1950 uit Tandjong Priok (Nederlands Indie), aankomst 29/10/1950 in Amsterdam. Bron: Passagierslijsten repatriëring (1946-1968)

  • 01-01-1949 20:16

    Foto van Riek Oudenampsen te Peele (1949)

    Vav links naar echts: Herman Pieper, Hanna Pieper-Denneboom, Ernst Pieper,  Riek Oldenampsen-te Peele . Riek was de vrouw van Albert Gerrit Johan Oldenampsen (L.79). Riek leeftde van 1917 tot 2006, op de foto was zij dus 32 jaar oud, want de foto stamt uit 1949. Bron:...

  • 01-01-1949 00:00

    Klassenfoto 1948 Roswinkel

    School met den Bijbel Roswinkel Klassenfoto uit 1948. Links staat meester Oudenampsen en rechts meester Willems. Zie verder School Roswinkel    

  • 01-09-1948 00:00

    Docent benoemd in Roswinkel

    Benoemingen Chr. Onderwijs In 1948 werd A.H. Willems uit Roswinkel benoemd tot onderwijzer: Roswinkel (hoofd H. J. Oudenampsen), A. H. Willems uit Roswinkel. Bron: Trouw H.J. Oudenampsen (K.51), zie verder school Roswinkel    

  • 09-07-1946 20:00

    Hendrik Oldenampsen (L.50) politieman en verzetsman

    Hendrik Oldenampsen (L.50) politieman en verzetsman. Zijn verzetswerk word beschreven in het boek: 'Handhaven onder de nieuwe orde: de politieke geschiedenis van de Rotterdamse politie tijdens de Tweede Wereldoorlog', Auteur F.A.M. van Riet , Uitgave: Instituut voor Cultuur en Geschiedenis (ICG),...

  • 01-01-1946 00:00

    School met den Bijbel in Roswinkel bestaat 25 jaar

    'School met den Bijbel' in Roswinkel bestaat 25 jaar School bestaat 25 jaar, op foto Bertus Oudenampsen (L.40), 12 jaar oud. Zie verder School Roswinkel    

  • 04-06-1945 18:01

    Geboortebericht Gerdie Oudenampsen

    Geboortebericht Gerdie Oudenampsen (M.81) BronL www.delpher.nl

  • 11-04-1945 00:00

    Bombardement op spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg

    Bombardement op spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg (woensdag 11 april 1945) De omgeving van de spoorwegovergang Noord Emperweg-Kruisweg kreeg opnieuw een bombardement van splinterbommen te verduren. Een van de bommen kwam rond 18.00 uur terecht in de kelder van een boerderij aan de Noord...

<< 36 | 37 | 38 | 39 | 40 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode