Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 01-02-2022 20:00

    Corrine: ‘We bleken een kast mét inhoud te hebben gekocht’

    MARKTPLAATSMISSER Online marktplaatsen kunnen heel handig zijn, maar leveren ook vaak vreemde, onverwachte en soms ronduit ongewenste interacties op. In deze serie lichten we de vreemdste ervaringen uit. Deze keer Corrine Oudenampsen-Maas, die een nieuwe buffetkast scoorde en die midden in een...

  • 26-01-2022 00:00

    Op bezoek bij Landgoed Ampsen

    Het Historisch Genootschap Lochem Laren Barchem heeft met het team van Bart en Sanne Verdult deze opname gemaakt, waarin gastheer Marc van Weede en presentatrice Anke Tragter een bezoek brengen aan Landgoed Ampsen. Klik op de foto of hier. Zie verder bij Ampsen.     Historisch...

  • 03-01-2022 00:00

    Gerritje Oudenampsen-Boom overleden

    Gerritje Oudenampsen-Boom was de weduwe van Marinus Oudenampsen (L.09) Bron: Mensenlinq.nl

  • 24-12-2021 00:00

    Videoverhaal: Livestock Managers Jan Leeijen en Henk Oudenampsen

    In een serie van video’s laten we zien waar jouw vlees vandaan komt. We gaan langs bij de verschillende schakels in de keten van biologisch vlees. En vandaag zijn we met Livestock Managers Jan Leeijen en Henk Oudenampsen! Henk Oudenampsen (N.02) Bron: www.degroeneweg.nl, of Youtube    

  • 10-12-2021 00:00

    Herbert doet mee aan tweede editie van de Heracles Almelo Rally

    EDITIE HERACLES ALMELO RALLY Om 14.00 werd op Erve Asito het startschot gegeven en konden de ruim vijftig equipes, uitgerust met fraaie bolides, beginnen aan hun route, die uiterst professioneel was uitgezet door evenementorganisator Bcause. De eerste stop bracht hen naar een afgelegen erf nabij...

  • 09-12-2021 00:00

    Duizenden stipjes zorgen voor fantasierijke afbeeldingen

    Duizenden stipjes zorgen voor fantasierijke afbeeldingen in atelier Eva Ouden Ampsen UTJEGAST - Elk eerste zondag van de maand zet beelden kunstenaar Eva Ouden Ampsen haar atelier in de voormalige pastorie in Lutjegast open voor bezoekers. In haar atelier toont ze haar werken; portretten, vazen,...

  • 25-10-2021 20:20

    Corrine Oudenampsen en Noordzeekunst

    Blij worden van Noordzeekunst in het Pieter Vermeulen Museum Driehuis – Wie wil dat nu niet? Blij worden van kunst van de Noordzee. Ervaar het tijdens een bezoek aan het Pieter Vermeulen Museum. Corrine Oudenampsen die regelmatig naar het strand gaat om daar mooie aanspoelsels te vergaren en ook...

  • 23-10-2021 17:03

    Hans is pachtboer op landgoed Verwolde: ‘Schitterend om hier te wonen’

    Boerderij van Hans Oudenampsen LAREN - Het zijn overblijfselen uit een ver verleden, maar toch kom je ze in Gelderland nog regelmatig tegen. Hans Oudenampsen (54) is pachtboer. De boerderij waar hij werkt, staat op landgoed Verwolde bij Laren in de gemeente Lochem. Hans werkt voor de adellijke...

  • 05-10-2021 20:11

    Dag van de leraar

    Vandaag 5-10-2021 is het de dag van de Leraar, een dag waarop alle leraren wereldwijd in het zonnetje worden gezet. Deze ongedateerde foto is genomen in Roswinkel, de 'meester' was Hendrik Jan Oudenampsen (K.51). Zie dag voor de leeraar.

  • 05-10-2021 19:33

    Kasteel Ampsen

    Op de website van het Historisch Genootschap (Lochem Laren Barchem) staat een mooi verhaal over kasteel Ampsen. Klik op onderstaande afbeelding om naar website te gaan. Zie ook de reacties op het artikel daar. Tevens zijn er 16 foto's te zien, waaronder dit beeld: Ampsen door Hendrik Jan...

<< 3 | 4 | 5 | 6 | 7 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode