Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 01-12-1929 00:00

    Organist J. Oudenampsen

    Knipsels uit het tijdschrift 'Het orgel' van december 1929: Betreft Dr. Jacobus Oudenampsen (J.59).   'Het Orgel' is het tijdschrift van de Nederlandse Organisten Vereniging (NOV), Later kwam er een K voor van Koninklijk en werd het  KNOV. Tegenwoordig heet de vereniging Koninklijke...

  • 11-06-1929 00:00

    Klassenfoto 1929 Roswinkel

    School met den Bijbel Roswinkel Klassenfoto 1929 Zie verder school Roswinkel    

  • 01-01-1929 00:00

    Klassenfoto 1929 Roswinkel

    School met den Bijbel Roswinkel Klassenfoto uit 1929.   Zie verder School Roswinkel

  • 01-01-1926 00:00

    Lammert Oldenampsen met pensioen

    De heer L.Oldenampsen te Diepenheim, die na 25 jaar trouwe dienst te hebben gedaan als nacht-waker dezer gemeente, thans is gepensioneerd. Lammert Oldenampsen (J.67)

  • 01-01-1925 19:30

    Gemeentebode Oldenampsen

    Lammert Oldenampsen (J.67) Gemeentebode te Diepenheim (Ov). Bron: old-deepn-diepenheim  

  • 01-01-1925 15:36

    School met den Bijbel Roswinkel

    'School met den Bijbel' in Roswinkel Hendrik Jan Oudenampsen (K.51) was hier onderwijzer van 28-2-1921 tot 18-3-1959 (38 jaar). Al zijn (10) kinderen gingen ook naar deze school, en woonden in de woning er naast. Onderwijzerswoning en chr. school ~1925 Anzichtkaart met Chr. School Roswinkel...

  • 01-01-1925 00:00

    Klassenfoto 1925 Roswinkel

    School met den Bijbel Roswinkel Klassenfoto uit 1925. Links staat juf Spoormaker, rechts meester Oudenampsen. Foto is in 1969 in de krant gebruikt bij het 75 jarig bestaan van de school. Zie verder School Roswinkel    

  • 01-01-1920 20:18

    Hermien Frederika Oldenampsen (1920)

    Hendrik Jan Wegereef en Hermien Frederika Oldenampsen (J.63). Zij woonden op de hoek Middenstraat / Grotestraat in Diepenheim. Foto uit 1920. bron: https://old-deepn-diepenheim.mijnstadmijndorp.nl    

  • 27-12-1918 00:00

    Catharina Dorothea von Renesse - Oudenampsen overleden

      Catharina Dorothea von Renesse, de weduwe van Arnold Johan Albert Oudenampsen (I.32) is omstreeks 27-12-1918 overleden in Lichtenvoorde op 94 jarige leeftijd. Advertentie komt van de website www.cbg.nl en om de hele afbeelding te mogen zien moet je betalen .... Ze ligt begraven...

  • 09-12-1916 00:00

    Trouwacte Derk Oldenampsen en Lena Vermaat

    Trouwacte Derk Oldenampsen ( K.74 ) en  Lena Vermaat  

<< 39 | 40 | 41 | 42 | 43 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode