Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 05-02-1914 00:00

    Barbara Schönberger overleden

    Barbara Schönberger was de echtgenoot van B.J.C. Oudenampsen (J.53). Bron: Delpher. Genoemde kinderen: A.J.A. Oudenampsen (K.90) F. Oudenampsen (K.89)  

  • 20-05-1912 00:00

    Gerrit Jan Marinus Oudenampsen overleden

    Gerrit Jan Marinus Oudenampsen (I.17) overleden op 20-Mei-1912 Zutphen op 85 jarige leeftijd.

  • 01-01-1910 00:00

    De Hekkelerdijk getekend in 1910

    Henk-Jan Oudenampsen (K.51) moest als opdracht voor de normaal School in Zutphen een tekening maken. Hij heeft gekozen voor de Hekkelerdijk. Het heeft hem veel moeite gekost om tot dit resultaat te komen omdat het perspectief steeds weer fout was, horizon te hoog, te laag enz. Bekend was dat...

  • 16-08-1908 15:19

    Gerritje Menkveld overleden

    Gerritje Menkveld echtgenoot Hendrik Jan Oudenampsen (J.35) en later van Hendrik Oudenampsen (J.30).  

  • 01-01-1903 00:00

    Maria Heijnen met kleindochters

    Op de foto staat Maria Heijnen, zij was de tweede vrouw van Hendrik Oudenampsen (I.13). De drie meisjes zijn de dochters van hun zoon Hendrik Jan Oldenampsen (J.35). Links: Hendrika Oldenampsen (K.57) Rechts achter: Marie Oldenampsen (K.56) Rechts zittend: Hentje Oldenampsen...

  • 01-01-1900 20:47

    Jeugdfoto Hendrik Jan, Bertus en Gerritje Oudenampsen

    Jeugd foto waar  K.52 Jan Bertus, K.53 Gerritjen en K.51 Hendrik Jan op staan. Omstreeks 1900  Gemaakt in Zutphen, door J.W, Brincker, jr. (info)

  • 01-01-1900 00:00

    Laatste rentmeester van de Voorst.

    Laatste rentmeester van de Voorst. In het document: Vergeten namen bij de Voorsterallee door J. Harenberg staat de volgende zin: (...) Nog verder, op de hoek van de Kapperallee, stond vroeger een buitenhuis, "Mooiland" genaamd. Hier woonde Gerrit Jan Oudenampsen, de laatste rentmeester van de...

  • 01-01-1876 00:00

    Wandelingen door Nederland met pen en potlood.

    Gerrit Jan Marinus Oudenampsen (I.17), gaf informatie voor het boek: Wandelingen door Nederland met pen en podlood). Over de geschiedenis van de Voorst ontving ik uitvoerige inlichtingen van den Heer Oudenampsen op Mooiland. Omtrent de havezathe het Velde ontving ik, na het afdrukken van afl....

  • 01-01-1865 12:53

    Oudenampsen in 'De terugkomst der Nederlanders'

    In het boek: 'De terugkomst der Nederlanders, en de uitbreiding van hun gezag, op het eiland Borneo' komt A.J.A. Oudenampsen (I.32) een paar keer voor: Blz 27 De 2e Luitenant A.J.A. van Oudenampsen had zich buitengewoon onderscheiden. Blz 87 A.J.A. Overzicht van namen der...

  • 31-05-1848 20:48

    Intekenlijsten voor twee platen van Berend Jan Oudenampsen

    Berend Jan Oudenampsen (H.19), de kunstenaar.   Bron: Delpher Tijdschriften.

<< 39 | 40 | 41 | 42 | 43 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode