Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 30-09-2021 19:37

    Gert Oudenampsen exposeert in Nunspeet

    In de maand oktober 2021 hangen 5 tekeningen van Gert Oudenampsen (M.52) in het Noord Veluws Museum in Nunspeet.     Klik op afbeelding om kort film fragment te zien. Zijn tekeningen kun je ook hier bekijken. Tekeningen zijn gemaakt in het afgelopen jaar, toen hij een...

  • 12-09-2021 19:44

    Diny Beumer Oudenampsen koninklijk onderscheiden

    Koninklijke onderscheiding voor Diny Beumer-Oudenampsen Door Henri Bruntink -12 september 20210   Koninklijke Onderscheiding (archieffoto) LOCHEM – Diny Beumer-Oudenampsen mag zich voortaan Lid in de Orde van Oranje- Nassau noemen. Burgemeester Sebastiaan van ‘t Erve kwam het...

  • 01-09-2021 06:30

    Gerda Oudenampsen-Postel overleden

      Gerda was de vrouw van Johan Oudenampsen (L.51) Bron: Mensenlinq

  • 07-07-2021 08:46

    Hendrik Willem Oudenampsen overleden

    Op 1-7-2021 is Hendrik Willem Oudenampsen (M.06) overleden: Bron: Mensenlinq  

  • 01-06-2021 09:20

    Met z’n allen voor het optimale

    Door Henk Oudenampsen, relatiemanager De Groene Weg Relatiemanager De Groene Weg. Dat is mijn functie bij De Groene Weg, maar ik kan me voorstellen dat je daarbij niet meteen een beeld hebt. In mijn rol ben ik het aanspreekpunt voor de boeren en de spil tussen verkopers en boeren. Uiteindelijk...

  • 11-05-2021 10:55

    Geertje Oudenampsen overleden

    Geertruida Johanna Wezinkhof-Oudenampsen (M.05) weduwe van Jan Wezinkhof, is op 11 mei 2021 overleden. Bron: Mensenlinq    

  • 23-04-2021 19:03

    Soms gedoe, maar meestal werkbaar

    Sinds 1 januari mogen houten boxpallets en ander verpakkingshout alleen het Verenigd Koninkrijk in als ze behandeld zijn tegen schadelijke organismen. „Volgend seizoen willen we dat kwekers zoveel mogelijk in behandelde boxpallets gaan leveren”, zegt Arjan van Eijk van handelaar Pierre den Ouden...

  • 07-03-2021 16:16

    Vogelliefhebber!

     Arjan Oudenampsen (N.53) heeft een eigen website:  https://www.animaltrade.nl/  Vogelhandel en volierebouw.

  • 05-03-2021 17:06

    Het pand Oudenampsen in Eibergen

    In het artikel met als titel: Geen horeca, maar woningen op plek van door brand verwoest café De Krekel in Eibergen. Staat als in een bijzin 'het pand Oudenampsen. Het pand wat hier bedoeld wordt is:  Lees hier meer over dit pand. Bron: www.tubantia.nl.  

  • 11-02-2021 00:00

    Gevleugelde woorden van Sil Oudenampsen

    Het hoofd omhoog, de borst vooruit en spelen met lef. Dát zijn de kenmerken van de jeugdteams van de Go Ahead Eagles Voetbalopleiding. Maar ook buiten het veld zijn de jeugdspelers van Go Ahead Eagles uitgesproken. In de rubriek Gevleugelde Woorden doet de rood-gele toekomst van zich spreken. In...

<< 4 | 5 | 6 | 7 | 8 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode