Proefschrift van Jessica Oudenampsen

04-07-2024 15:05

‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’

4 maart 2024 | Studenten die deelnemen aan interdisciplinair onderwijs leren hun eigen discipline beter zien en andere disciplines meer waarderen. Ondanks de populariteit van deze onderwijsvorm is de wetenschappelijke basis ervan nog smal en versnipperd, schrijft promovendus Jessica Oudenampsen (Radboud Universiteit). Zij identificeerde zeven ontwerpprincipes voor interdisciplinaire vakken en raadt aan om interdisciplinariteit onderdeel te maken van een basiskwalificatie onderwijs.

Het onderwijs van de toekomst is interdisciplinair, schreven meer dan tachtig wetenschappers vorig jaar in een ingezonden bijdrage op ScienceGuide. “Als samenleving krijgen we, nu en in de toekomst, steeds te maken met nieuwe ‘wicked problems’ die vragen om een discipline-overstijgende aanpak – op en over de grenzen van disciplines.”

Er wordt inderdaad vaak gesteld dat interdisciplinair onderwijs studenten kan leren om goed te reageren op complexe maatschappelijke problemen, maar veel onderzoek dat deze stelling kan onderbouwen is niet voorhanden, blijkt uit het proefschrift van Jessica Oudenampsen. Tijdens haar promotieonderzoek bij de Radboud Universiteit voerde ze onder andere een systematische review uit van het empirisch bewijs over de leeruitkomsten van interdisciplinair onderwijs, en destilleerde ze zeven ontwerpprincipes voor het vormgeven van dit soort programma’s in het hoger onderwijs.

Literatuur over interdisciplinair onderwijs ongeorganiseerd
Het onderzoek naar interdisciplinair onderwijs staat nog in de kinderschoenen, oordeelt Oudenampsen. “De literatuur die beschikbaar is, is ongeorganiseerd, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd of wordt niet herkend als zijnde interdisciplinair. Ook is er nog maar weinig empirisch onderzoek gedaan naar interdisciplinaire benaderingen.” 

Het weinige onderzoek dat wel voorhanden is, suggereert dat interdisciplinair onderwijs de academische en disciplinaire betrokkenheid van studenten verhoogd. Studenten worden zich beter bewust van de waarde, principes en ideologieën van hun eigen discipline, en ontwikkelen meer bereidheid om daarin verder te studeren. Tegelijkertijd treedt een verandering van perspectief en perceptie op: studenten leren hun discipline beter in relatie tot andere disciplines zien en gaan ook studenten uit andere disciplines anders bekijken.

Beter zicht op waarde van andere disciplines
De resultaten uit de systematische review waren ook zichtbaar in een studie die Oudenampsen zelf uitvoerde bij een interdisciplinair vak over communicatie in de gezondheidszorg. Daaraan namen zowel medische studenten als communicatiestudenten deel. Uit gesprekken met negentien studenten bleek dat het vak niet alleen had bijgedragen aan het verbeteren van hun communicatievaardigheden, maar ook hun perspectief op communicatie veranderde. Studenten gingen de waarde, de toepasbaarheid en de wetenschappelijke basis van communicatie hoger waarderen.

Het interdisciplinaire vak in kwestie bood een combinatie van onderwijsactiviteiten en gaf studenten de vrijheid om te ontdekken. Dat hielp bij het bereiken van de leeruitkomsten, schrijft Oudenampsen. “Door de interdisciplinaire opzet was er in het onderwijs sprake van integratie van theoretische kennis en praktische vaardigheden.”

Verschil in zelfvertrouwen en status tussen opleidingen
In het tweede deel van haar promotieonderzoek ging de Nijmeegse promovendus op zoek naar ontwerpprincipes en mogelijke barrières voor de implementatie van interdisciplinariteit in het hoger onderwijs. Daartoe sprak ze met zes communicatiestudenten en zeven medische studenten die hadden deelnamen aan een nieuwe, interdisciplinaire minor. De studenten waren tenminste derdejaars.

Medische studenten en communicatiestudenten hadden verschillende epistemologische opvattingen, bleek uit die gesprekken. Waar communicatiestudenten de breedte van het interdisciplinaire vak waardeerden, ook als theorie en kennis niet meteen nut had voor hun studieprogramma, was de interesse van medische studenten minder breed. Zij waren dan ook minder gemotiveerd om interdisciplinair te leren. Communicatiestudenten waren daarnaast gewend aan theoretisch onderwijs, terwijl medische studenten theorie juist zagen als horde en reeds verkregen vaardigheden relevanter vonden. “Ik denk dat ze meer interesse hebben in de onderliggende theorie dan in de directe toepassing”, zei een medische student over communicatiestudenten.

Omslag Proefschrift Jessica, klik op afbeelding om te downloaden.

Bron: Science Guide , daar kun je haar proefschrift ook inzien.
Jessica Oudenampsen (O.14)

Terug

Nieuws

  • 14-07-2020 20:34

    Dunsford resident realizes dream of opening own hair salon

    Roselyn Oudenampsen reopens The Hair Station in Bobcaygeon after COVID-19 forces closure after nine days. In a way, Roselyn Oudenampsen has opened her Hair Station business twice; back in early March and again on June 12. The first run was cut short by COVID-19 and the pandemic resulted in a...

  • 01-07-2020 13:19

    Oudenampsen neemt afscheid van Anker

    'De school was deel van mezelf geworden' HASSELT - Na 21 jaar neemt locatieleider Jaap Oudenampsen (M.53) afscheid van CBS Het Anker in Hasselt. Na de zomervakantie gaat hij één dag in de week als docent aan de slag bij een basisschool in Nieuwleusen. Maar wat de 55-jarige Hasselter...

  • 29-06-2020 20:42

    Familiegraf Oudenampsen (Oolde) in Laren

    Familiegraf Oudenampsen op de begraafplaats aan de Dennenweg in Laren, met onderschrift Oolde. Dit is graf II-203, in dit graf zijn begraven: Naam Leeftijd Jan Oudenampsen, K.09 93 Hendrika Grada Oudenampsen-Wonnink, echtgenoot...

  • 29-06-2020 20:42

    Familiegraf Oudenampsen (Verzeer) in Laren

    Familiegraf Oudenampsen op de begraafplaats aan de Dennenweg in Laren, met onderschrift Verzeer. Dit is graf IV-020, in dit graf zijn begraven: Naaam Bjzonderheden Leeftijd Hendrik Jan Antonie Oudenampsen K.11 85 Johanna ....

  • 08-05-2020 16:16

    Larense sportschool Sjàhto gaat op 1 juni open

    ‘Soms moet je tegen de stroom in gaan’ De in Laren en omstreken bekende sportschool Sjàhto gaat ondanks het landelijke verbod al op 1 juni open. Eigenaar Ernst-Jan Oudenampsen heeft kosten nog moeite gespaard om de hele dag door sport aan te bieden, zodat zijn vele leden gespreid en veilig terecht...

  • 07-05-2020 16:25

    Open brief aan Mark Rutte

    Mark Rutte, ik hoor je dingen zeggen die gewoon niet kloppen. Stop deze waanzin! Het virus wordt niet overgedragen via zweetdruppels! Wij zijn de preventieve gezondheidszorg van Nederland en kunnen veilig en verantwoord open.\ Lieve allemaal en beste Mark Rutte, Hoop, verwachting, wens, maar...

  • 11-04-2020 08:13

    Hoe beleefde Nettelhorst de bevrijding (video)

    NETTELHORST/LOCHEM – In de reeks video’s over de bevrijding van kernen in de gemeente Lochem is nu een aflevering over Nettelhorst verschenen. Hier vertelt Frederik Smit (91) zijn verhaal aan Imme Oudenampsen. Frederik Smit was 12 jaar toen de oorlog uitbrak. Imme Oudenampsen probeert zich in te...

  • 19-03-2020 19:08

    Het caronavirus: leren van mieren

    Jan-Peter Oudenampsen (N.27) legt uit waarom mieren zo'n mooi voorbeeld voor ons zijn, juist ook in deze tijd. Klik op de foto.

  • 15-03-2020 00:00

    Antonia Johanna Oudenampsen overleden

    Antonia Johanna Oudenampsen (M.79) Overleden op 15 maart 2020 te Apeldoorn Bron: Mensenlinq.

  • 29-02-2020 16:07

    50-jarige Gemeentebelangen bedankt nestors van de partij

    De 'oude garde' van GB, met (vllnr): Wim Ruiterkamp, Rieky Groot Wesseldijk, Henk Oudenampsen, Gerrit Leferink en Jan Esselink (foto: LochemsNieuws) BARCHEM/LOCHEM – De Vereniging Gemeentebelangen (GB) wordt 50 jaar. Ondanks een aantal akkefietjes is de ooit in Barchem ontstane lokale partij een...

<< 6 | 7 | 8 | 9 | 10 >>

© 2019 Gert Oudenampsen

Mogelijk gemaakt door Webnode